Videreutdanning i yrkesfaglige programfag: Læreres opplevelser av studiets betydning for egen læring og yrkesutøvelsen i skolen
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2013Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3374]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [36890]
Original version
FoU i praksis. 2013, 7 (2), 93-111.Abstract
Denne artikkelen er basert på en kvalitativ undersøkelse som fokuserer på læreres læring. I vår undersøkelse retter vi oppmerksomheten mot lærere som har tatt videreutdanning i de yrkesfaglige programfagene restaurantog matfag (RM) og teknikk og industriell produksjon (TIP). Vi ønsket å få en bedre forståelse for hvordan lærerne opplevde studiet og videre nytten av dette i praksisfeltet. Problemstillingen vi forfølger i teksten, er følgende: «Hvordan opplever lærere på videreutdanning i RM og TIP studiets betydning for egen læring og yrkesutøvelsen i skolen?» I første del av artikkelen presenterer vi relevant forskning og teori som er anvendt for å analysere og forstå datamaterialet. Deretter gir vi en beskrivelse av innholdet i de nevnte programfagene samt innholdet i yrkesdidaktikk. Videre redegjør vi for hvordan datamaterialet ble samlet inn og analysert. Til slutt drøftes funnene i studien. Vi peker på hvordan studien kan være et bidrag til å utvikle form og innhold i videreutdanning i yrkesfaglige program, og videre på hvilken betydning læringsvilkårene kan ha i videreutdanning av lærere. I studien har vi sett at forsknings- og utviklingsarbeid er en egnet arbeidsform som kan være et bindeledd mellom læreres læring og deres yrkesutøvelse.