Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOpstad, Leiv
dc.contributor.authorBonesrønning, Hans
dc.contributor.authorFallan, Lars
dc.date.accessioned2019-10-25T11:32:12Z
dc.date.available2019-10-25T11:32:12Z
dc.date.created2013-06-07T12:36:19Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationUNIPED. 2013, 36 (2), 4-24.nb_NO
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624448
dc.description.abstractKvalitetsreformen har ikke ført til at gjennomsnittsstudenten har økt arbeidsinnsatsen. Mange studenter har en tendens til å utsette innsatsen til dagene før eksamen. Erfaringer fra Handelshøyskolen i Trondheim (TØH) viser at etablering av ulike pedagogiske tilbud gjør det mulig både å få opp studieinnsatsen og sikre jevnere engasjement i løpet av semesteret. Det som kjennetegner disse tiltakene er at de virker komplementære på studentenes arbeidsinnsats. Samtidig må det tas hensyn til at den knappe ressurstilgangen ved denne typen studier målt ved antallet studenter per faglig ansatt setter praktiske grenser for hva som er mulig å få av studentaktive læringsformer i store studentkull. Hovedfunnene i denne studien er at (1) studenters oppgavespesifikke ambisjoner i et fag har betydning for arbeidsinnsatsen og (2) at innføring av midtsemesterprøver som stiller krav til resultater får studenter til å arbeide jevnere med faget. Det skjer en forskyvning av tidsbruken til første del av semesteret. Hvorvidt midtsemesterprøver øker den totale arbeidsmengden med faget er usikkert. Arbeidsinnsatsen etter at prøven er gjennomført ser ut til å gå ned.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleI hvilken grad kan studentenes arbeidsinnsats påvirkes?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber4-24nb_NO
dc.source.volume36nb_NO
dc.source.journalUNIPEDnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.doi10.3402/uniped.v36i2.21513
dc.identifier.cristin1032967
dc.description.localcode2013 Leiv Opstad et al. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) Licence (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/), permitting all non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.nb_NO
cristin.unitcode194,60,10,0
cristin.unitcode194,60,20,0
cristin.unitnameNTNU Handelshøyskolen
cristin.unitnameInstitutt for samfunnsøkonomi
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal