dc.contributor.author | Opstad, Leiv | |
dc.contributor.author | Bonesrønning, Hans | |
dc.contributor.author | Fallan, Lars | |
dc.date.accessioned | 2019-10-25T11:32:12Z | |
dc.date.available | 2019-10-25T11:32:12Z | |
dc.date.created | 2013-06-07T12:36:19Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | UNIPED. 2013, 36 (2), 4-24. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2624448 | |
dc.description.abstract | Kvalitetsreformen har ikke ført til at gjennomsnittsstudenten har økt arbeidsinnsatsen. Mange studenter har en tendens til å utsette innsatsen til dagene før eksamen. Erfaringer fra Handelshøyskolen i Trondheim (TØH) viser at etablering av ulike pedagogiske tilbud gjør det mulig både å få opp studieinnsatsen og sikre jevnere engasjement i løpet av semesteret. Det som kjennetegner disse tiltakene er at de virker komplementære på studentenes arbeidsinnsats. Samtidig må det tas hensyn til at den knappe ressurstilgangen ved denne typen studier målt ved antallet studenter per faglig ansatt setter praktiske grenser for hva som er mulig å få av studentaktive læringsformer i store studentkull.
Hovedfunnene i denne studien er at (1) studenters oppgavespesifikke ambisjoner i et fag har betydning for arbeidsinnsatsen og (2) at innføring av midtsemesterprøver som stiller krav til resultater får studenter til å arbeide jevnere med faget. Det skjer en forskyvning av tidsbruken til første del av semesteret. Hvorvidt midtsemesterprøver øker den totale arbeidsmengden med faget er usikkert. Arbeidsinnsatsen etter at prøven er gjennomført ser ut til å gå ned. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | I hvilken grad kan studentenes arbeidsinnsats påvirkes? | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 4-24 | nb_NO |
dc.source.volume | 36 | nb_NO |
dc.source.journal | UNIPED | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.3402/uniped.v36i2.21513 | |
dc.identifier.cristin | 1032967 | |
dc.description.localcode | 2013 Leiv Opstad et al. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) Licence (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/), permitting all non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,60,10,0 | |
cristin.unitcode | 194,60,20,0 | |
cristin.unitname | NTNU Handelshøyskolen | |
cristin.unitname | Institutt for samfunnsøkonomi | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |