Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGiannakos, Michail
dc.contributor.advisorPappas, Ilias O.
dc.contributor.authorTran, Y Nhu Camilla
dc.date.accessioned2019-10-24T14:00:13Z
dc.date.available2019-10-24T14:00:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624223
dc.description.abstractHjerte- og karsykdommer er den ledende dødsårsaken verden over (McKay, Eliasziw, Chen, & Blumberg, 2018). I 2016 ble det dokumentert at 1,3 milliarder mennesker hadde problemer knyttet til overvekt på global basis. (Abarca-Go ́mez et al., 2017). Det finnes flere handlinger en kan gjøre for å redusere hjerte- og karsykdommer. En handling folk kan gjøre for å redusere hjerte-og karsykdommer er å utføre fysisk aktivitet. Det har blitt utviklet flere teknologiske produkter og programvarer med et felles mål om å motivere, og endre, brukernes livsstil og aktivitetsnivå. Disse produktene bruker vanligvis motivasjonsdesign og det består av tre felter: gamification, kvantifisert selv og sosiale nettverk. I dag bruker tjenester, som sticKK.com og Waybetter Inc, monetære insentiver som individuelle depositums kontrakter for å motivere brukerne til å være aktive. Denne studien forsker på hvordan depositums kontakter kan brukes som et monetært insentiv i en gamifisert treningsapplikasjon, kalt Goalkeeper, og hvordan den påvirker brukerens motivasjon til å øke deres fysiske aktivitet i sosiale grupper. Goalkeeper er en tjeneste som tar form i en nettbasert applikasjon. Goalkeeper tar i bruk depositums kontrakter som et monetært insentiv og virkemiddel til å motivere folk til å øke sin fysiske aktivitet i sosiale grupper. Tjenesten er skapt og utviklet av et oppstartsselskap fra Entreprenørskolen på NTNU. Goalkeeper gir brukerne mulighet til å lage en "Goalkeeper utfordring" hvor brukerne selv kan velge (1) hvor mye innskuddspenger de vil legge inn; (2) varighet av utfordringen (antall uker), og (3) antall treningsdager i løpet av ukene utfordringen pågår. Studien tar for seg 48 deltakere der de ble delt opp i 12 grupper, hvor hver gruppe er på 3-6 personer, og fikk utdelt en forhåndslags utfordring. Med tanke på at denne studien skal undersøke hvordan depositums kontakter kan brukes som et monetært insentiv i en gamifisert treningsapplikasjon, og samtidig undersøke hvordan applikasjonen påvirker brukerens motivasjon til å øke deres fysiske aktivitet i sosiale grupper, ble de 12 gruppene delt inn i to kategorier: (1) seks grupper som ikke la inn et pengeinnskudd i applikasjonen; (2) seks grupper som la inn et pengeinnskudd i applikasjonen. Av de gruppene som la inn et pengeinnskudd var det satt to nivåer av pengeinnskudd: 150kr og 500kr. Etter en nærmere statistisk analyse av resultatene er det påvist en trend som viser at antall "frafalte" personer synker avhengig av størrelse på pengeinnskuddet. Resultatene i studien viser at brukere av Goalkeeper i løpet studie-perioden hadde et frafall på 79% dersom brukere hadde et pengeinnskudd på 0 kr, 21% frafall av brukere som hadde et pengeinnskudd på 150 kr og 6% frafall av brukere som hadde et pengeinnskudd på 500 kr. Dette studiet foreslår at depositums penger er en motivasjonsfaktor for å fullføre en utfordring. Nøkkelord: Monetær insentiv, fysisk aktivitet, gamifisert applikasjon, motivasjonsdesign
dc.description.abstractCardiovascular diseases are the leading cause of death worldwide (McKay, Eliasziw, Chen, & Blumberg, 2018) and are highly correlated with obesity and general weight issues. In 2016, 1.3 billion people were measured as overweight worldwide (Abarca-Go ́mez et al., 2017). To reduce cardiovascular diseases, at least 150 minutes of moderate intensity physical activity per week, for adults aged 18-64 years, is recommended. (WHO et al., 2015). However, there is a threshold to begin and sustain these routines (Richard, Christina, Deborah, Rubio, & Kennon, 1997). In the world of technology, there has been efforts to inspire people to get active and change their lifestyles through new software and products. These products usually use motivational design and often adopt a combination of these tools: gamification, quantified-self, and social networking. However, other services like sticKK.com and Waybetter Inc use monetary incentive like individual deposit contracts for motivating the users to be active. This study investigates whether a gamified exercise application, called Goalkeeper, positively influences users’ motivation to workout. Goalkeeper is a startup company from the NTNU School of Entrepreneurship (NSE) that uses deposit contracts as a monetary incentive to motivate people to do physical activity in social groups through a web-based gamified exercise application. The users of the Goalkeeper app can create challenges where they choose the amount of money to deposit, the duration (in weeks), and the required number of exercise days per week. A workout has to be at least 30 minutes to be considered valid. However, this study relied upon pre-made challenges to ensure consistent data. The method used in this study is triangulation. There were a total of 48 participants separated into 12 groups; some that had a monetary incentive, and others that did not use money. Each group consisted of 3 to 6 participants, and received a pre-made challenge that lasted between 2 to 6 weeks. The challenges required three exercise days each week, and a deposit of either 0 kr, 150 kr, or 500 kr. The participants that completed all exercises during each week of the challenge earned their deposit money back, in addition to money from those who failed the challenge. The dropout rate for the different deposit money groups in this study were 79% for 0 kr, 21% for 150 kr, and 6% for 500 kr. Thus, this study shows that deposit contracts are a motivational factor for completing a challenge. Keywords: Monetary incentive, physical activity, gamified application, motivational design, gamification, quantified-self, social networking
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDeveloping a web-based gamified application to increase physical activity throughout monetary incentives
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel