Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPetersen, Sobah
dc.contributor.authorJedryszek, Agata
dc.date.accessioned2019-10-24T14:00:10Z
dc.date.available2019-10-24T14:00:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624220
dc.description.abstractUnge voksne som er nye til arbeidslivet har ofte ferdigheter utviklet gjennom utdanning, sertifisering eller andre aktiviteter, som vil hjelpe dem med å få en bestemt jobb. Det er derimot uvanlig å undervise mellommenneskelige ferdigheter som evnen til å kommunisere eller personlige holdninger som profesjonalisme og integrasjon, ved et universitet. Slike egenskaper kalles myke ferdigheter, og de er sterkt ettertraktet hos en ansatt. De er ikke lett å måle eller lære på en tradisjonell måte. Tilegnelsen av slike ferdigheter innebærer ofte prøving og feiling, noe som gjør de erfaringsbaserte. Det finnes dermed et behov for en metode som opplærer unge voksne som mangler både erfaring og kunnskap i denne sammenhengen. Læringsliv AS er en bedrift som utvikler et mobilt læringsspill som gir opplæring av jobbrelaterte myke ferdigheter. Spillet er en simulator av hverdagslige situasjoner en ny ansatt kan møte på. Denne masteroppgaven utforsker muligheter for bruken av ulike spillbaserte tilbakemeldingsmekanismer til å effektivt lære bort myke ferdigheter i en uformell setting. Masteroppgaven vil fokusere på to essensielle aspekter av læring på en arbeidsplass: refleksjon inkludert samarbeidsvarianten og mestringstro. I denne masteroppgaven ble det gjennomført to brukerevalueringer, en av spillprototypen som eksisterte fra før av og en av de foreslåtte tilbakemeldingsmekanismene og forbedringene av brukergrensesnittet. Forslagene ble basert på krav fremstilt fra den første evalueringen og co-design workshop. Foreslåtte tilbakemeldingsmekanismer var ikke fullt funksjonelle grunnet begrensninger fremstilt av prototypingsverktøyet. Resultater fra den endelige evalueringen tyder på at flere foreslåtte tilbakemeldingsmekanismer har potensial med hensyn til å støtte refleksjon og øke mestringstro. De mest fremtredende fokuserte på å gi kontekst og detaljert tilbakemeldinger på konsekvensene av valgene som er tatt i spillet av spilleren, samt å introdusere relasjoner med individuelle personer møtt i spillet. Disse funnene kan imidlertid være overfladiske på grunn av flere begrensninger. Funksjonelle prototyper av tilbakemeldingsmekanismene må utvikles for videre evaluering.
dc.description.abstractYoung adults new to the working life often possess skills developed through education, certification and other means that will help them with getting a specific job. However, interpersonal skills such as ability to communicate and personal attitudes such as professionalism and integration are scarcely consciously taught at universities. These qualities are called soft skills, and they are in high demand in an employee. They are not easily measured or learned in a traditional setting. Acquisition of such skills often involves trial and error, making it experience based. Thus there is a need for methods teaching such skills to young adults lacking experience and knowledge in this matter. Company Læringsliv AS is developing a mobile educational game teaching soft skills related to being an employee. The game acts as a simulator of everyday experiences of a new employee. This master thesis explores possibilities of utilizing various game feedback mechanisms to effectively teach soft skills in an informal setting. Focus in the thesis is on two crucial aspects of learning in a workplace: reflection including the collaborative variant and self-efficacy. In this master thesis two user evaluations were conducted, one of the game prototype that existed prior and one of the proposed feedback mechanisms and user interface improvements. The proposals were based on requirements elicited from the first evaluation and a co-design workshop. Proposed feedback mechanisms were not fully functional due to limitations posed by the prototyping tool. Findings from the final evaluation suggest that several proposed feedback mechanisms have potential with regard to supporting reflection and increasing self-efficacy. The most prominent ones focused on providing context and detailed feedback to consequences of choices made in the game by the player, as well as introducing relations with individual characters in the game. These findings might however be superficial due to several limitations. Functional prototypes of the feedback mechanisms need to be developed for further evaluation.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleGame feedback mechanisms supporting reflection and self-efficacy in learning work-related soft skills
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel