Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndresen, Steinarnb_NO
dc.contributor.authorNeuenkirchen, Jan Henriknb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:14:08Z
dc.date.available2014-12-19T14:14:08Z
dc.date.created2011-06-29nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier427885nb_NO
dc.identifierntnudaim:5329nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/262421
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har tatt for seg ulik tematikk tilknyttet fjerde generasjons (4G) nettverk. Temaene som har blitt behandlet er både av teknisk og økonomisk art. I starten av oppgaven har de tidligere nettverkene, fra første generasjons (1G) nettverk til tredje generasjons (3G) nettverk, overfladisk blitt gjennomgått. Det sentrale spørsmålet gjennom denne delen har vært å belyse hvorfor de påfølgende nettverksarkitekturene har blitt som de har blitt. Ved gjennomgangen av 4G har en mer grundig beskrivelse blitt gitt både av kjernenettet og radionettet. Noen av de tekniske temaene som har blitt beskrevet er: Femtoceller: Formålet med femtoceller er å forsterke signalet fra basestasjonene til mottakerne. Det vanligste bruksområdet for femtoceller er innendørs i kjellere, hvor nettverkssignalet uten disse cellene ikke ville ha vært sterkt nok. Ortogonal frekvensdelt multippel aksess (OFDMA): OFDMA er navnet på den teknikken 4G benytter seg av når det skal sende trafikk simultant fra flere avsendere til flere mottakere. Evolved Packet Core (EPC): EPC er kjernenettet i 4G. Noe av det mest spesielle med dette kontra kjernenettet for de tidligere nettverkene er at EPC er et rent pakkebasert kjernenett, såkalt All- IP . Oppgaven har i tillegg til å ha beskrevet og forklart hvordan 4G fungerer, diskutert noen eksempler på bruksområder for 4G. Intelligent Transport System (ITS) har i denne sammenheng blitt tildelt hovedfokus. ITS er som navnet tilsier et transportsystem som er laget for å hjelpe trafikkanter med alle trafikale utfordringer. Eksempler på oppgaver et slikt ITS system skal hjelpe til med er: Varsle bilfører om hindringer som har oppstått i veibanen i form av bl.a. ulykker, men også om veien skulle være sperret av andre årsaker. Forbedret styring av trafikkflyten. Oppdatering av kartdata til bilfører og nedlasting av musikk eller filmer til barna i baksetet.Ordet bilfører er brukt bevisst. Årsaken er at selv om ITS er et system for alle trafikkanter fra tog og båtpersonell til bilførere, har denne oppgaven utelukkende tatt for seg biltrafikk.Oppgaven har videre sett på muligheten for en samhandling mellom 4G og ITS. Dette har bl.a. dannet grunnlaget for et intervju med hver av de tre store mobiloperatørene i Norge; Telenor, Netcom og Network Norway. Det ble satt to hovedmål for intervjuet, nemlig å finne ut hvordan 4G situasjonen for de tre mobiloperatørene så ut, samt hva de samme tre syntes om et ITS system og spesielt hvordan de stilte seg til et samarbeid mellom 4G og ITS. Til tross for at alle tre operatørene stilte seg positive til et samarbeid mellom ITS og 4G var ingen av dem villige til å stå som hovedansvarlig for ITS. De ønsket alle tre at det var en tredjepart som benyttet seg av deres nettverk til å realisere ITS.Oppgavens søkelys har deretter blitt rettet mot økonomisk tematikk tilknyttet 4G. Spesielt Porter sin teori om de fem markedskrefter har blitt viet stor oppmerksomhet, men også monopolteori og Den lange Hale har blitt viet plass. Avslutningsvis dekker oppgaven markedsføringsteori, hvor bl.a. reklame er beskrevet. I denne delen har flere forslag for mulige arenaer hvor 4G reklame kan benyttes blitt gitt. Et eksempel på dette er lokasjonsbasert reklame. Av de økonomiske løsningene med størst potensial for suksess er anvendelse av Den lange hale -teorien og ulik bruk av reklame. nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for telematikknb_NO
dc.subjectntnudaim:5329no_NO
dc.subjectMTKOM kommunikasjonsteknologino_NO
dc.subjectTelematikkno_NO
dc.title4G Nett: En teknisk og økonomisk analysenb_NO
dc.title.alternative4G Networks; A technical and economical studynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber105nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for telematikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel