Show simple item record

dc.contributor.authorViker, Mari Bræin
dc.date.accessioned2019-10-21T11:30:26Z
dc.date.available2019-10-21T11:30:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623523
dc.description.abstractHvordan kan sykepleier fremme trygghet hos barn preoperativt? Bacheloroppgaven diskuterer hvordan sykepleieren kan fremme trygghet hos barn i den preoperative fasen. Hensikten med oppgaven er å finne ulike faktorer og tiltak som bidrar til å fremme trygghet i sykepleien som blir gitt til barn i den preoperative fasen, og øke egen kunnskap om emnet. Besvarelsen er en litteraturstudie som baserer seg på forsknings-, litteratur- og erfaringsbasert kunnskap. Teori om det preoperative forløpet, barnets utvikling, trygghet, stress, mestring, kommunikasjon, informasjon og familiesentrert sykepleie er sentralt for å forstå hva som kan fremme trygghet. Katie Erikssons omsorgsteori vil også presenteres. De sentrale temaene som kommer frem i forskningsartiklenes resultater er kommunikasjon, informasjon, mestringsstrategier og foreldrenes rolle. Diskusjonen konkluderer med at sykepleieren gjennom kommunikasjon og informasjon kan fremme trygghet hos barnet og foreldrene. Sykepleieren bør støtte barnets bruk av mestringsstrategier. Foreldrene er viktige for førskolebarnets trygghet, og sykepleieren må derfor også støtte foreldrene preoperativt. Nøkkelord: sykepleie, barn, sykehus, preoperative forberedelser, trygghetnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHvordan kan sykepleier fremme trygghet hos barn preoperativt?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record