dc.description.abstract | Hensikten med denne masteroppgaven var å optimalisere og designe et AM høyytelsesråde
til Hondas CRF250R motor. Optimaliseringsprosessen ble utført ved bruk av to forskjellige
metoder der en av de inkluderte topologioptimalisering i NX 12.0. Oppgaven ser
på hvordan internt hule strukturer i bjelkeseksjonene av råder kan bidra til å forbedre
ytelsen, gjennom å gi en bedre belastningsfordeling i bjelken, samt å redusere vekten. De
foreslåtte designene ble sammenlignet med og målt opp mot det beste MXRR-rådet på
markedet i dag ved hjelp av fire Key Performance Indicators (KPI): Masse- og vektfordeling,
maksimal strekk og kompresjon, krankhastighet og akselerasjon, og Maksimal Von
Mises-spenning i dynamiske simuleringer.
Når designene var testet og godkjent av en statisk simulering i NX, ble det utført en
stivhetsanalyse, før rådene ble analysert dynamisk i Fedem Virtual Testbech, en virtuell
modell av CRF250R-motoren. Etter at alle simuleringene var fullført, ble resultatene analysert
og sammenlignet.
Alle AM-rådene førte til forbedringer i motoren både når det gjaldt maksimal rpm og
i reduksjon av totalvekten til motoren. Ved å bruke riktig AM-metode i produksjon av
i rådene, er potensialet til AM-r°adene utvilsomt til stede. | |
dc.description.abstract | The purpose of this Master Thesis was to optimize and design an AM high performance
conrod for the Honda CRF250R motor. The optimization process was done using two
separate methods, one including topology optimization in NX 12.0. The experimental
research study looks at how internally hollow structures in the beam sections of connecting
rods could help enhance their performance by giving a better load distribution in the
beam as well as reducing weight. The proposed designs were benchmarked against the
best performing MXRR conrod on the market today using four Key Performance Indicators
(KPI’s): Mass and Weight Distribution, Maximum Tension and Compression, Crank
Speed and Acceleration and Maximum Von Mises stresses in Dynamic Simulation.
Once the designs were tested and approved by a static simulation in NX, a stiffness
analysis was performed before they were analyzed dynamically in the Fedem Virtual Testbech,
a virtual model of the CRF250R motor. After all simulations were completed the
results were analyzed and compared.
All of the AM connecting rods showed an overall motor improvement both in maximum
rpm output and in reducing the total weight of the motor assembly. With the right
AM method applied in the production of these connecting rods the potential of these AM
rods are undoubtedly present. | |