Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAudestad, Jan Arildnb_NO
dc.contributor.advisorJelle, Thomasnb_NO
dc.contributor.authorFlaaen, Odd Arildnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:13:36Z
dc.date.available2014-12-19T14:13:36Z
dc.date.created2010-09-11nb_NO
dc.date.issued2009nb_NO
dc.identifier350963nb_NO
dc.identifierntnudaim:4535nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/262220
dc.description.abstractInteressen for personalisering av tjenester har i de siste årene økt betraktelig. Kundene forventer mer av tjenestetilbyderen enn tidligere. En tjeneste skal ikke lenger være generisk, men tilpasset hver enkelt kundes ønsker og behov. For å tilfredsstille dette behovet er det nødvendig for tjenestetilbyderen å vite mer om kunden i forhold til hva som var tilfellet tidligere. I kjølvannet av en slik utvikling er det naturlig å vurdere hvordan denne nye informasjonen kan utnyttes på flere måter. Målretting av reklame er en av mulighetene som har oppstått som følge av den økte informasjonsmengden som er tilgjengelig om hver enkelt bruker. Målrettet reklame er et område det satses på innenfor telekommunikasjonsbransjen. De tradisjonelle inntektskildene minker, og det har oppstått et behov for å finne nye inntektskilder. Gjennom å utnytte informasjonen man sitter på om kunden til målrettet reklame, kan man skape en toveis inntektsstrøm. Trådløse Trondheim er en slik telekommunikasjonsaktør som sitter på informasjon om brukernes geografiske lokasjon. De har interesse for å avdekke om hvorvidt det finnes interesse blant bedrifter i Trondheim for å bruke denne informasjonen til markedsføringsformål. Denne rapporten gjennomfører en analyse av forretningspotensialet for lokasjonsbasert reklame i Trondheim. Dette gjøres blant annet ved hjelp av to spørreundersøkelser, hvorav en er gjennomført mot brukere av Trådløse Trondheims tjenester, mens den andre fokuserer på potensielle kunder av lokasjonsbasert reklame. Det er satt opp tre scenarioer for å beskrive hvilke retninger prosjektet kan ta etter lansering. Ett av disse er ment å vise hvordan det vil gå om prosjektet blir en ubetinget suksess. Det andre skal vise en mest mulig realistisk vurdering av hvordan utfallet kommer til å bli. Det tredje skal ta høyde for at det meste går galt, og at konseptet ikke slår an. På den måten får man et inntrykk av de økonomiske konsekvensene av hvert utfall. Videre er det satt opp en realopsjonsanalyse med det formål å avdekke hvordan ulike valg vil påvirke prosjektets lønnsomhet. Det er tatt hensyn til valgmulighetene som oppstår underveis, og konsekvensene av disse er forsøkt forklart. Det er videre gitt konkrete anbefalinger til hva som kan gjøres for å øke lønnsomheten og brukervennligheten etter at produktet har oppnådd aksept i markedet. Rapporten konkluderer med at dette er en forretningside som Trådløse Trondheim ikke har noe å tape på å gjennomføre. Det å innføre denne formen for toveis inntektsstrøm, vil kun gi økte inntekter, fordi en salgsagent kun får betalt en andel av inntektene. Samtidig som det ikke medfører noen merkostnader for Trådløse Trondheim.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for telematikknb_NO
dc.subjectntnudaimno_NO
dc.subjectSIE7 kommunikasjonsteknologino_NO
dc.subjectTelematikkno_NO
dc.titleV0609 Forretningspotensial for lokasjonsbasert reklamenb_NO
dc.title.alternativeBusiness Potential for Location based Advertisingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber94nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for telematikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel