Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHjelle, Kari Magrete
dc.contributor.authorMunkner, Diana
dc.contributor.authorAlsaker, Sissel
dc.date.accessioned2019-10-15T06:49:05Z
dc.date.available2019-10-15T06:49:05Z
dc.date.created2012-09-19T11:49:43Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for helseforskning. 2012, 8 (1), 47-62.nb_NO
dc.identifier.issn1504-3614
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622111
dc.description.abstractMålet med artikkelen er å synliggjøre hvordan bachelorstudenter i ergoterapi kan utvikle profesjonell handlingskompetanse gjennom aktivitetsbasert pedagogikk. På bakgrunn av dette gjennomførte vi kvalitative fokusgruppeintervju med 12 ergoterapeutstudenter som hadde deltatt i undervisningsopplegget “Aktivitetsgrupper-lede og delta”. Datamaterialet ble analysert etter retningslinjer for fenomenologisk basert meningskondensering. Studentene diskuterte sine erfaringer og det kom tydelig fram at undervisningsopplegget ga dem muligheter til å bruke sitt engasjement og sin kreativitet i valg av aktiviteter for sin simulerte aktivitetsgruppe. Videre fikk de muligheter til å oppdage sider ved anvendelse av aktiviteter for ulike pasienter, som de ikke kunne forstå uten integrering av teori i praktisk ferdighetstrening. Ved planlegging, gjennomføring og refleksjon over å lede og delta i aktivitetsgrupper, oppøvet de evnen til handlingsrefleksjon. Aktivitetsbasert pedagogikk kan bidra til utvikling av profesjonell handlingskompetanse og det er behov for både teoretiske og praktiske læringsformer. Funnene ble diskutert i lys av pedagogisk handlingsteori.nb_NO
dc.language.isomisnb_NO
dc.publisherUniversitetsbiblioteket ved UiT, Norges arktiske universitetnb_NO
dc.titleAktivitetsbasert pedagogikk : en studie av bachelorstudenters utvikling av handlingskompetanse gjennom aktivitetsbasert pedagogikknb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber47-62nb_NO
dc.source.volume8nb_NO
dc.source.journalNordisk tidsskrift for helseforskningnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin944930
dc.description.localcodeDette tidsskriftet gir umiddelbar og fri tilgang (Open Access) til innhold, ut fra det prinsipp at det å gjøre forskning fritt tilgjengelig for allmennheten gir økt global utveksling av kunnskap.nb_NO
cristin.unitcode194,65,20,0
cristin.unitnameInstitutt for samfunnsmedisin og sykepleie
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel