Betaling for redaksjonelt innhold i en norsk nettavis: Analyse av en mulig betalingstjeneste på VG Nett
Abstract
Norske nettaviser har lenge ønsket å ta betaling for det redaksjonelle innholdet. Så langt har ingen oppnådd stor suksess med betalingstjenester innen det området. Denne oppgaven skal utforske muligheten for å utvikle en betalingstjeneste på VG Nett (vg.no) med fokus på et bredt tilbud av redaksjonelt innhold. Oppgavens problemstilling er å vurdere hvordan man kan overføre det svenske tjenestekonseptet Aftonbladet Plus til VG Nett. Den tilsvarende tjenesten på VG Nett vil heretter bli referert til som VG Pluss. Utfordringen er å tilpasse tjenesten til det norske markedet med tanke på målgruppe, innhold og pris. Oppgaven benytter både kvantitative og kvalitative metoder for å samle inn data gjennom grundige og omfattende undersøkelser. Resultater fra markedsundersøkelsen viser at det er betalingsvillighet for redaksjonelt innhold på internett, og spesielt for web-tv innhold. Likevel vil en blåkopi av Aftonbladet Plus ikke passe i det norske markedet på grunn av de ulike forutsetningene i det svenske og norske markedet. VG Pluss skal i størst mulig grad differensiere seg fra VG Nett og må anses som en komplementær tjeneste til VG Nett. VG Pluss må tilby eksklusivt innhold som holder høy kvalitet og tilfører dybde. Systematisering og interaktivitet er også viktig for økt brukeropplevelse slik at man bygger vaner og dermed skaper kundelojalitet. Målgruppen for VG Pluss skal først og fremst være menn over 25 år som er frekvente brukere av VG Nett. VG Pluss skal hovedsaklig dekke ulike nyhetssaker og temaer som sjeldent dekkes på VG Nett. I tillegg vil tv-innhold med sport og underholdning være sentralt for tjenestetilbudet på VG Pluss. Prisen for VG Pluss er basert på en fast abonnementsordning som koster 29 kroner per måned. Tjenesten skal teknisk sett tilknyttes et Singel Signon system for å forenkle innloggingsprosessen for brukerne og minimere vedlikehold av brukerdatabasen. En realisering av VG Pluss vil kreve mye ressurser, medføre mange ulemper og ha stor fallhøyde. Blant annet kan VG Pluss legge beslag på ressurser til andre prosjekter, skape klasseskille mellom brukerne, påvirke profilen og skade merkevaren. I tillegg kan mindre prosjekter med lavere risiko generere like store inntektsstrømmer. Dette må veies mot fordeler som et styrket redaksjonelt produkt, en styrket merkevare og en god relasjon til betalingsvillige brukere. Videre er det en utfordring å oppnå en tilstrekkelig stor kundebase. VG må foreta en vurdering av mulighetene til tjenesten i forhold til strategiske satsingsområder i nærmeste framtid.