Foresattes forventninger til småbarn i Norge og Uganda : motorisk utvikling og kulturelle påvirkninger
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2012Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Fysioterapeuten. 2012, 79 (1), 18-23.Abstract
Hensikt: Studien ser på foresattes forventninger til motorisk utvikling hos småbarn og
sammenligner forventningene til foresatte i Norge og Uganda. Den handler også om foresatte
øver på motoriske ferdigheter, hvilke ferdigheter de øver på og hvilke kilder de bruker for å få informasjon om barns motoriske utvikling.
Design og metode: Foresatte med barn i alderen 0-2 år besvarte et spørreskjema der de oppga forventet alder (i måneder) for når barn oppnår de grovmotoriske ferdighetene holde hodet stødig, sitte og stå uten støtte, krabbe og gå, samt de sosiale ferdighetene starte toalettrening og stoppe amming. Foresatte ble spurt om de øvde på ferdighetene, samt hvor de hentet informasjon om barns motoriske utvikling fra.
Materiale: 35 norske og 36 ugandiske foresatte besvarte spørreskjemaet.
Resultat: De grovmotoriske ferdighetene å sitte, krabbe og stå, samt de sosiale ferdighetene
starte toalettilvenning og avslutte amming hadde signifikante forskjeller (p<.001). Ugandiske foresatte øvde hovedsakelig på grovmotoriske ferdigheter, mens norske foresatte øvde på sosiale ferdigheter. Norske foresatte hentet informasjon fra helsepersonell og litteratur, mens de ugandiske foresatte brukte familie og venner.
Konklusjon: Som fysioterapeuter er det viktig å være oppmerksomme på at det kan være forskjeller i foresattes forventninger i arbeidet med barn.
Nøkkelord: Motorisk utvikling, grov motoriske ferdigheter, Uganda