Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalsund, Ragnvald
dc.contributor.authorSkaugstad, Nina Giorgia Sammut
dc.date.accessioned2019-10-09T10:54:11Z
dc.date.available2019-10-09T10:54:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621145
dc.description.abstractGlobalisering skjer i et stadig økende tempo og dette påvirker også bedrifter og hvordan de er organisert på tvers av landegrenser. På min arbeidsplass ble vi globalt organisert for snart 4 år siden, noe som medførte at ledere skulle lede mennesker over store distanser. Jeg har gjennom denne studien hatt som mål å finne ut av hvordan ledere opplever å skape et godt samarbeid over distanse med de medarbeiderne som de har ansvar for. Studiens problemstilling er følgende; ” How does distributed leaders experience creating a great collaboration on distance?” I studien ble det gjennomført et Q-metodologisk forskningsprosjekt med 16 informanter som representerte hele organisasjonen og med ulik landeopprinnelse. De gjennomførte en Qsortering med 40 utsagn som ble sortert. Sorteringen ble gjennomført ved at de vurderte hvilke utsagn som stemte mest og minst overens med deres opplevelser omkring å skape godt samarbeid over distanse. Gjennom faktoranalysen av de 16 sorteringene kom jeg fram til tre faktorsyn som representerte respondentenes opplevelser. Faktorsynene er som følger: 1. Faktor 1 – Ledelse over distanse fungerer bra på grunn av ens leder-verdier samt mye investering av tid med hver enkelt teamleder 2. Faktor 2 – Ledelse over distanse er utfordrende, ineffektivt og komplekst i en global organisasjon 3. Faktor 3 – Ledelse over distanse er utfordrende og derfor dreies fokuset mot det målbare og en delegerer ansvar for å redusere kompleksitet. Jeg drøftet hovedtendensene fra faktorsynene opp mot relevant teori og ut i fra oppgavens problemstilling i diskusjonsdelen. Funnene i studien viser at opplevelsen av å skape et godt samarbeid på distanse varierer mye. Noen opplever stor mestring, noen opplever at relasjonene er vanskelige å utvikle og vedlikeholdes, og andre igjen opplever at mangel på tid og kompleksiteten i organisasjonen forhindrer et godt samarbeid. Det var en del fellestrekk på tvers av faktorene, men også en del ulikheter som er et resultat av ulik prioritering samt ulik erfaringsgrunnlag omkring å lede på distanse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleGodt samarbeid over distanse - En Q-metodologisk studie om hvordan globale ledere opplever å mestre relasjonsledelse i et internasjonalt konsernnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel