Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNervik, Jon Arve
dc.contributor.authorJørstad, Ingrid Beate
dc.date.accessioned2019-10-05T14:00:11Z
dc.date.available2019-10-05T14:00:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2620452
dc.description.abstractForord Med denne masteroppgaven markeres avslutningen på til sammen syv innholdsrike år ved NTNU i Trondheim. Jeg kan se tilbake på det siste halvåret med både glede og forakt, og det har tidvis vært et svært krevende arbeid å skulle ferdigstille en slik oppgave. Samtidig har denne tiden ført med seg mye ny læring og kunnskaper jeg trolig vil få god bruk for i arbeidslivet. Gjennom undersøkelsen har jeg kommet i kontakt med lærere fra ulike videregående skole i Trondheim og en representant fra fylkeskommunen som alle har et brennende engasjement for det temaet jeg ønsket å studere. Jeg vil først og fremst rette en stor takk til alle mine informanter for deltakelsen, men også for deres herlige engasjement. Det sår ingen tvil om at yrkesretting og relevans i fellesfag er et tema som i aller høyeste grad opptar lærerens oppmerksomhet og som de alle har et ønske om å oppfylle for sine elever. Jeg håper denne masteroppgaven kan gi et bidrag til evaluering og videre arbeid med FYR, Jeg vil også rette en stor takk til min veileder, Jon Arve Nervik, for tett og god oppfølging gjennom hele arbeidet. Når man selv ser seg blind på sin egen oppgave er det fint å ha en veileder som tar på seg lesebrillene og gir gode, konstruktive tilbakemeldinger. Også en takk for oppmuntrende ord og skryt når nervene slår til. Det er ikke alltid lett å stå overfor en så overveldende oppgave. Heldigvis har jeg hatt en stor gruppe mennesker i ryggen som har bidratt med oppløftende ord og motivasjon. Tusen takk til alle venner og familie, men ikke minst til min kjære samboer som tidvis har satt på stoppeklokka for å presse meg til å skrive «bare et avsnitt til» når motivasjonen har vært helt på bunnen. Med påfølgende skryt for godt arbeid har dette hatt en positiv effekt på arbeidet mitt. Dere er alle fantastiske. Dagen i dag markerer en avslutning på studiene, men samtidig en ny start. Jeg har hatt en kjempefin tid som student ved NTNU og hatt det særdeles hyggelig i selskap med både studenter og forelesere i undervisning, men også med elevene jeg har møtt i praksis. Jeg føler meg klar for nye utfordringer i hverdagen, men kommer garantert til å tenke tilbake på en fin tid som student. Ingrid Beate Jørstad Trondheim, juni 2019
dc.description.abstractAbstract This master thesis is a study of the implementation of the project FYR (common subjects, vocational training and relevance) in Norwegian upper secondary school which was a measure to prevent early dropouts. The project was introduced by the Norwegian Directorate for Education and Training and held a duration of three years from 2014-2016. Though the project was national, the implementation where to happen in a local context. Initially, the Norwegian Directorate for Education and Training engaged the city councils around the country to act as a mouthpiece between the politics and the schools. Their primary task was to make sure that the schools in their county followed up the project by hand in reports and take part in professional networks. The actual implementation of the project, however, lay in the hands of the street-level bureaucrats – the teachers. The teachers know the students best and they are therefore the most qualified actors to make decisions regarding their pupils’ education. When the teachers are given this kind of room for maneuver, the project most likely would lead to different interpretation and implementations throughout the different schools. The teachers were thus put between the political framework on the one hand, and the practical implementation on the other. This issue leads me to the purpose of this thesis, where I want to answer the following question: How has the implementation process of the project been practiced in upper secondary schools in Trondheim, and in what way have the teachers used their professional judgement and room for maneuver on the basis of the political decisions? Empirical data is collected through several e-mail interviews with teachers and one in-depth interview with a representative from the city council Sør-Trøndelag. Earlier research and theory on this thesis are used to explain the implementation process and to understand the tendencies in the informant’s reflections. It contains earlier research on the project and various measures to prevent dropouts as well as theory on the teacher’s role in implementing the project. My findings show that the project has had a clear framework plan and that the teacher’s room for maneuver has been of great importance to the implementation. The teacher’s professional judgements in implementing the project have been crucial to its success, as you cannot apply the project in the same manner for all pupils in all situations. In my thesis, I conclude that the implementation of the FYR-project has made teachers more conscious of the task of providing their pupils with (tuition) regarding their future occupation. Furthermore, the findings show that the teacher’s ability to exercise professional judgement has been both necessary and profitable in the realization of this project.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleImplementeringens utfordring: "Det tar tid å endre skolekulturer"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel