Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTodal Jenssen, Anders
dc.contributor.authorBuseth Folstad, Eskil
dc.date.accessioned2019-10-05T14:00:10Z
dc.date.available2019-10-05T14:00:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2620451
dc.description.abstractI denne studien har vi undersøkt i hvilken grad politisk relevante nettartikler i norske medier gjennom en valgkampperiode inneholder informasjon som er klassifisert som beslutningsrelevant i kontekst av å ta en informert beslutning ved et politisk valg. Syv typer av informasjon har blitt klassifisert som beslutningsrelevant basert på Esaiasson og Håkanssons (2002) forståelse av en mandat- og ansvarsmodell for politisk representasjon. Vi har utført en kvantitativ innholdsanalyse av 935 politisk relevante artikler i mediene Verdens Gang, Dagbladet og Nettavisen under valgkampperioden foran valget i 2017. Resultatene viser at omtrent hver tredje nettartikkel gir leseren informasjon om et partis saksstandpunkt. Blant artiklene som inneholdt et saksstandpunkt, så opplyste omtrent annenhver artikkel leseren om potensielle konsekvenser av sakstandpunktet. I tillegg, blant artiklene med et saksstandpunkt, så ble standpunktet i omtrent hver tredje artikkel begrunnet med i partiets virkelighetsoppfatning, mens kun omtrent én tidel av de samme artiklene informerte om partiets ideologiske/verdimessige bakgrunn for saksstandpunktet. Videre fant vi at omtrent en femtedel av det totale utvalget nettartikler inneholdt informasjon om hvilke partier som potensielt kunne inngå i et samarbeid etter valget. Videre så vi at omtrent femten prosent av totalutvalget av artikler ga informasjon om konkrete politiske tiltak som regjeringen hadde iverksatt eller gjennomført i løpet av sin tid i regjeringsposisjon. Omtrent kun én prosent av nettartiklene viste til diskusjoner/meningsulikhet internt i et parti. Denne studien er en beskrivende innholdsanalyse som ønsker å komme med empiriske bidrag til diskusjonen knyttet til hvorvidt mediene bidrar til å supplere velgerne med informativ og beslutningsrelevant informasjon i en valgkampperiode, med fokus på nettmedier.
dc.description.abstractIn this paper, we have examined to what extent a selection of articles from norwegian online newspapers during an election campaign contain information that meets certain criteria for being informative and relevant in context of deciding which party to vote for during an election. Seven types of information have been labeled as informative and relevant, based on Esaiasson and Håkansson (2002). We have performed a quantitative content analysis of 935 politically relevant online articles from Verdens Gang, Dagbladet and Nettavisen. The results show that approximately one third of the articles contain information about what at party wants to do regarding a specified political case or theme. Among the articles containing information about this, approximately every other article contained information about potential consequences of what the party wants to do regarding the political case or theme. Also, among the articles containing information about what the party wants to do regarding a political case or theme, approximately one third of them also revealed information about the partys view of the world, while only one tenth of the same articles also contained information about the partys ideology or values behind their view. Furthermore, among the total sample of articles, approximately one fifth of them revealed information about potential cooperation among specified partys after the election. Fifteen percent of the articles contained information about specified actions taken by the executive branch during their time in position, while only approximately one percent of the articles revealed information about discussions/disagreements within a party. This study is a descriptive content analysis, with an attempt to make an empirical contribution regarding whether online articles during an election campaign actually contain information that helps the voters to make informed decisions during an election.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Får velgerne informasjonen de trenger for å ta et informert valg?" - En kvantitativ innholdsanalyse av nettavisers valgkampdekning i 2017
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel