Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStuvøy, Ingvill
dc.contributor.authorRogne, Ingri
dc.date.accessioned2019-10-04T14:00:11Z
dc.date.available2019-10-04T14:00:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2620404
dc.description.abstractTilbakeslagstesen har vært et sentralt tema i forskningen av erfaringer, forståelser og holdninger til feminisme og likestilling. En ny særegen form for antifeminisme i form av memer på internett, er det som utgjør utgangspunktet for dette prosjektet. Målet med denne oppgaven er å belyse hvordan unge norske menn som deler antifeministiske memer på internett erfarer og forstår feminisme og likestilling i dag. For å besvare denne problemstillingen har jeg intervjuet syv menn i alderen 17-19 som deler antifeministiske memer, og hatt en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming til dette. Den teoretiske forankringen ligger hovedsakelig i tilbakeslagstesen og memer som meningsbærende. Videre er jeg inspirert av narrativ analyse, og fokuserer særlig på hvordan disse unge mennene formidler sin fortelling til meg. I analysen ser jeg på i) hvilket forhold unge menn har til antifeministiske memer uttrykt på nett, ii) hvilke erfaringer med likestilling og feminisme de har, og iii) hvilke erfaringer om feminisme og likestilling som kommer til syne i mennenes fortelling. Gjennom dette har jeg kommet frem til fire sentrale narrativ. Det er synlig at memenes karakter av å være både humoristiske og politiske, gir de unge mennene i min studie en opplevelse av å kunne yte feminismen motstand, uten å måtte ta avstand fra likestilling som et ideal de deler med det norske samfunn. I forlengelse av det finner jeg at mennene skiller aktivt mellom likestilling og feminisme, og at de gjennom dette skillet formulerer kritikk av feminismen og legitimerer deling av antifeministiske memer.
dc.description.abstractThe theory of backlash has been a central theme in the research of experiences, understandings and attitudes towards feminism and gender equality. A new distinctive form of antifeminism in the form of memes on the internet is what constitutes the starting point for this project. The aim of this thesis is to illustrate how young Norwegian men who share anti- feminist memes on the Internet experience and understand feminism and gender equality today. To answer this, I interviewed seven men aged 17-19 who share anti-feministic memes, and used a phenomenological-hermeneutic approach to this. The theoretical anchoring is mainly in backlash theory and memes as bearing meaning. Furthermore, I am inspired by narrative analysis, and focus especially on how these young men convey their story to me. In the analysis I highlight i) the relationship young men have for antifeminist memes expressed on the net, ii) the experiences with equality and feminism they have, and iii) the experiences about feminism and equality that appear in these men's narrative. Four different narratives have derived as a result of this. It is evident that the memes' character of being both humorous and political, gives the young men in my study an experience of being able to resist feminism, without having to distance themselves from equality as an ideal they share with the Norwegian society. Furthermore, in this study I find that men actively distinguish between equality and feminism, and that as a consequence of this, they formulate criticism of feminism and legitimize the sharing of antifeminist memes.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt feministisk tilbakeslag i memenes tid?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel