Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRelling, Tore
dc.contributor.advisorAarset, Magne
dc.contributor.authorSelvaag, Simon
dc.contributor.authorOhrberg, Jon
dc.date.accessioned2019-09-28T14:00:13Z
dc.date.available2019-09-28T14:00:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619218
dc.description.abstractDenne studien søker å belyse at hele det maritime miljøet, fra fritidsbåtmarkedet og helt opp til de profesjonelle aktørene, kan være i startfasen av en potensiell pytonkrise relatert til manglende kompetanse på navigasjon i høy hastighet, som vil kunne lede til store tap av menneskeliv. Studien forsøker å sannsynliggjøre denne hypotesen ved hjelp av en oppsummering av ulykker, utredninger og lov- og forskriftsendringer som har fulgt hurtiggående båter fra 1970-tallet og frem til i dag, samt en kvalitativ og en kvantitativ undersøkelse. Fordi denne studien er skrevet som beslutningsstøtte til en beslutningstaker på hvordan en kan unngå pytonkrisen vi mener å ha identifisert, ser vi til ledelsesteorien for hvordan større endringer kan gjennomføres uten å først ha en krise. Den kvalitative undersøkelsen er en serie intervju gjort med ledere og mellomledere i relevante bedrifter og etater for pytonkrisen vi mener å ha identifisert; Havarikommisjonen, Hurtigbåtforbundet, Kystverket, Sjøforsvaret m.fl. Disse har svart på hvorvidt de ser en slik krise komme, og hvilke tiltak de eventuelt har- eller planlegger å iverksette på feltet. De har i tillegg svart på hvorvidt fritidsbåtførere trenger formell kompetanse for å føre båter i høy hastighet. Den kvantitative undersøkelsen er en spørreundersøkelse besvart av mer enn 100 profesjonelle hurtigbåtnavigatører på hva de mener om høyhastighetsnavigasjon i hurtigbåtnavigatørutdannelsen, og om fritidsbåtfolk også trenger ferdigheter i høyhastighetsnavigasjon for å føre fritidsbåter i høy hastighet. Studien gjør mange interessante funn, men kan ikke med sikkerhet fastslå hvorvidt det finnes en pytonkrise relatert til manglende kompetanse på navigasjon i høy hastighet, som vil kunne lede til store tap av menneskeliv for det norske samfunnet. Studien viser at det er stor risiko involvert når en fører fartøy i høy hastighet, og resultatet av både den kvalitative og kvantitative undersøkelsen viser at det finnes klare mangler i kompetansestigen til flere av de gruppene som fører båter i høy hastighet. Flertallet av våre respondenter mener det trengs særskilt kompetanse for å føre båter i høy hastighet. Flere har også alt etterspurt et krav om slik kompetanse for fritidsbåtførere. Studien inneholder beslutningsstøtte til en beslutningstaker til hvordan en kan gå frem for å kartlegge om det finnes en slik pytonkrise, i form av beskrivelsen av en risikoledelsesprosess, samt en gjennomgang av ledelsesteorier for å gjennomføre en eventuell løsning på problemet før en får en krise.
dc.description.abstractThis study seeks to elucidate that the entire maritime environment, from the leisure boat market and up to the professionals, may be in the start phase of a potential python crisis related to lack of expertise in high-speed navigation, which could lead to large losses of human life. The study attempts to substantiate this hypothesis by means of a summary of accidents, investigations and legislative and regulatory changes that have followed high-speed boats from the 1970s until today, as well as a qualitative and a quantitative survey. Because this study is written as decision support for a decision maker on how to avoid the python crisis we believe we have identified, we look to management theory of how major changes can be made without first having a crisis. The qualitative survey is a series of interviews with managers and middle managers in relevant companies and agencies for the python crisis we believe to have identified; The Accident Investigation Board, the HSC Association, the Coastal Administration, the Norwegian Navy and others. These have responded to whether they see such a crisis coming, and what measures they may have- or are planning to implement in the field. They have also responded to whether recreational boat drivers need formal expertise to drive boats at high speed. The quantitative survey is a survey answered by more than 100 professional speedboat navigators on what they think of high-speed navigation in HSC training, and whether recreational crafters also need high-speed navigation skills to drive high-speed recreational vessels. The study makes many interesting discoveries, but cannot with certainty determine whether there is a python crisis related to lack of expertise in high-speed navigation, which could lead to large losses of human life in the Norwegian society. The study shows that there is great risk involved when driving a vessel at high speed, and the result of both the qualitative and quantitative survey shows that there are clear deficiencies in the competence ladder of several of the groups who drive boats at high speed. The majority of our respondents believe that special expertise is needed to drive boats at high speed. Some have already asked for requirements regarding such competence for recreational boat drivers. The study contains decision support for a decision maker on how to proceed to map whether there is such a python crisis, in the form of a description of a risk management process, and a review of management theories to implement a possible solution to the problem before having a crisis.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFartøy i høy hastighet - en potensiell pytonkrise for det norske samfunnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel