Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSpilker, Hendrik
dc.contributor.advisorMorsund, Ewa
dc.contributor.authorMjøen, Siri
dc.date.accessioned2019-09-27T14:00:17Z
dc.date.available2019-09-27T14:00:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619193
dc.description.abstractAnbefalings- og personaliseringsteknologi har vært tilstede på ulike plattformer i lengre tid hvor vi har fått innhold tilbudt basert på våre preferanser av interesse og verdier. I takt med digitalisering av nettaviser har mediehus også begynt å eksperimentere i ulik grad hvordan de kan integrere teknologien inn i nettaviser. Denne masteroppgaven ønsker å se på problemstillingen: Hvilke holdninger har brukere av adressa.no til bruk av anbefalings- og personaliseringsteknologi på nyhetsstoff? Som et teoretisk bakteppe har jeg benyttet meg av ulike teorier av medievaner, nyhetskonsum, ulike fallgruver ved anbefalingssystemer på nettaviser og Sørensens dimensjoner av domestisering. I tillegg vil jeg se på om det har vært en endring av holdningene av tidligere empiri fra 2017. Jeg har benyttet meg av dybdeintervju av ni informanter. Disse informantene er jevnlige brukere av adressa.no og har ulik demografisk bakgrunn av alder, kjønn, utdanning og yrke. Funnene i denne oppgaven viser til ulik praksis i forhold til holdninger der de benytter seg av teknologien i dagligdagse konsum av innhold og bruk av strømmetjenester og sosiale medier. Tendensene viser i tillegg til at nyhetskonsum er et viktigere moment enn musikk og film der de på strømmetjenester ser på teknologen som nyttefull. Funnene viser til at holdningene til mer bruk ved personalisering av nyhetsstoff er negative selv om de ser mulighetene. De negative holdningene baserer seg på et endret nyhetsbilde hvor de ikke får et oversiktlig bilde av hva som skjer i samfunnet og dermed frykter de for å bli ekskludert, får mindre læring og føle på skamfullhet ved å gå glipp av viktige nyheter. De positive holdningene viser til et mer effektivt og interessant nyhetskonsum hvor de kan få en bedre innsikt i temaer som de engasjerer seg i.  
dc.description.abstractRecommendation- and personalization technology has been present on various platforms for a long time where we have been offered content based on our preferences of interest and values. In line with the digitalization of online newspapers, mediahouses have also begun to experiment to varying degrees on how they can integrate the technology into online newspapers. This master's thesis seeks to look at the issue: Which attitudes do users of adressa.no have for recommendation- and personalization technology on news material? As a theoretical backdrop, I have used various theories of mediahabits, newsconsumption, various pitfalls in recommendation systems on online newspapers and Sørensen's dimensions of domestication. In addition, I will look at whether there has been a change in the attitudes of previous empirical data from 2017. I have used in-depth interviews of nine informants. These informants are regular users of adressa.no and have different demographic backgrounds of age, gender, education and occupation. The findings in this paper refer to different practices in relation to attitudes where they use the technology in everyday consumption of content and use of streaming services and social media. The trends show, in addition to the fact that newsconsumption is a more important moment than music and film, where the streaming services look at the technology as useful. The findings indicate that attitudes to more use in personalization of newsmaterial are negative even if they see the possibilities. The negative attitudes are based on a changed news image where they do not get a clear picture of what is happening in society, and therefore they fear being excluded, getting less knowledge and feeling shame by missing out on important news. The positive attitudes point to a more effective and interesting news consumption where they can gain a better insight into the topics in which they are interested in.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHoldninger til avisens bruk av anbefalings- og personaliseringsteknologi. En kvalitativ studie blant brukere av adressa.no
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel