Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMagin, Melanie
dc.contributor.authorLudvigsen, Simen Endregaard
dc.date.accessioned2019-09-27T14:00:14Z
dc.date.available2019-09-27T14:00:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619187
dc.description.abstractForskningen på lokal politisk kommunikasjon har så langt blitt forsømt i akademia. Derfor har denne oppgaven til hensikt å undersøke refleksjonene og oppfatningene av sosiale medier og politisk strategisk kommunikasjon på lokalt nivå. Undersøkelsen her omhandler det politiske partiet Høyre i en Sandnes kommune i Norge. Funnene her indikerer store forskjeller fra det som er funnet i tidligere studier av både politiske kommunikasjon på sosiale medier og strategisk politisk kommunikasjon på nasjonalt nivå. Nærmere bestemt er det store forskjeller når det kommer til personifisering, priming, framing og sakseierskap. Videre viser funnene i denne oppgaven en noe annerledes forståelse og bruk av sosiale medier i politisk kommunikasjon enn det man finner på nasjonalt nivå. Her er fokuset på personifisering stort. Det er også en viss nervøsitet knyttet til å publisere innhold og kommunisere med velgere på sosiale medier på grunn av at dette innebærer en viss risiko for sjikane og trusler. Denne undersøkelsen indikerer også en mangel på ressurser for politisk kommunikasjon i tillegg til en lav grad av profesjonalisering, som igjen resulterer på mangel på kunnskap når det kommer til metoder for priming og framing.
dc.description.abstractThe research on local political communication have so far been widely neglected. Therefore, this thesis targets to investigate the reflections and understandings of social media and political strategic communication on a local level. The research revolves around the Conservative Party in a local municipality in Norway, known as Sandnes. The findings show big differences from previous research on politicians on a national level in Norway. In particular, there are big differences regarding personalization, priming, framing, and issue ownership. Furthermore, the findings in this thesis indicate a quite different way of using social media in political communication. Where there is great focus revolved around personalization. There is also nervousness connected to publishing, and interacting with other users on social media because of the risk of being harassed and threatened. This study also indicate a skewed distribution regarding resources for political communication, as well as a lower degree of professionalization. This results in lack of knowledge regarding methods for priming and framing.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLokal politisk kommunikasjon: Personifisering i stedet for profesjonalisering?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel