Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMerok, Eivind
dc.contributor.authorBakken, Emil
dc.contributor.authorBrustad, Markus
dc.contributor.authorHoddø, Øystein
dc.date.accessioned2019-09-19T14:03:00Z
dc.date.available2019-09-19T14:03:00Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617879
dc.description.abstractFormål: Oppgaven tar for seg gratisavisene Gjøviks Blad og Totens Blad. Hensikten med oppgaven er å vurdere hvorvidt det foreligger en betalingsvillighet blant leserne slik at avisen kan vurdere en overgang til en betalende abonnementsløsning. Metode: Oppgavens innsamlede data baseres på en kvantitativ spørreundersøkelse som er publisert på hjemmesiden til Gjøviks Blad og Totens Blad. Metodekapitlet har rettet et stort fokus mot komplikasjoner knyttet til selvseleksjon ved spørreundersøkelsen. Analyse: Respondentenes svar på spørreundersøkelsen er analysert gjennom statistikkprogrammet SPSS og gjennom sammenligning opp mot statistikk hentet fra Medienorge og Statistisk Sentralbyrå. Konklusjon: Resultatene fra spørreundersøkelsen bærer preg av flere forskjellige faktorer som virker forstyrrende. Dette medfører at vi ikke kan trekke sikre konklusjoner. Vi kan ut ifra analysene identifisere en viss betalingsvilje blant respondentene, men om dette er en faktisk eller hypotetisk betalingsvilje kan vi ikke bekrefte/avkrefte.
dc.description.abstractPurpose: The thesis studies the free-of-charge newspapers Gjøviks Blad and Totens Blad. The purpose of the thesis is to study if there is a willingness-to-pay among the readers since the owners of the newspapers are concidering changing the structure of the newspaper to a payment-subscription- solution. Method: The thesis relies on a quantitative survey that has been published on the newspapers website with the purpose of recruiting as many of the readers as possible. Our method-chapter has set focus on the challenges with self-selection and discussed what problems that may cause for the result of the thesis. Analysis: The respondants answers has been analysed in a statistical program SPSS and subsidized by comparing our respondants with data from Medienorge and statistics from Statistisk Sentralbyrå. Conclusion: The results from our survey is showing signs of missing validity because of factors that may be disruptive. This means that we cannot draw any secure conclusions. Based on the analyzis we can identify a certain willingness-to-pay, but whether this is a hypothetical or a real willingness-to-pay remains insecure.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn studie av betalingsvillighet blant leserne av Gjøviks Blad og Totens Blad ved en overgang til abonnementsløsning
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel