Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKaloudis, Aris Syversen, Anne Grethe
dc.contributor.authorEnoksen, Villemo Iversen, Marianne
dc.date.accessioned2019-09-19T14:03:00Z
dc.date.available2019-09-19T14:03:00Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617878
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har vi tatt for oss det norske sportsmerke «Kari Traa», og oppgavens tema omhandler faktorer som er viktige i kjøpsbeslutningen for ullundertøy. Vi sammenligner i hvilken grad besvarelser fra kjøpegruppen av Kari Traa er sammenfallende med besvarelsene fra gruppen som kjøper andre merker. Vi ser på hvilke faktorer som er avgjørende for å kjøpe ullundertøy fra Kari Traa. Bakgrunnsvariablene alder, inntekt og bosted sees i sammenheng med beslutning om kjøp av ullundertøy fra Kari Traa. Med bakgrunn i dette utarbeidet vi følgende problemstilling: Er det forskjell i hvor viktig ulike faktorer er for de som kjøper ullundertøy fra Kari Traa og de som foretrekker andre merker? Hvilke faktorer anses som avgjørende for at konsumenten kjøpte ullundertøyet fra Kari Traa, og er det sammenheng mellom bakgrunnsvariablene og kjøp? For å undersøke problemstillingen ble det ble gjennomført en kvantitativ studie der det ble innhentet data gjennom en spørreundersøkelse. Undersøkelsen ble sendt ut våren 2019 og resultatene er drøftet opp mot teorien oppgaven tar utgangspunkt i. Funnene viser at det er produktegenskapene som er viktigst for konsumentens kjøpsbeslutning. I tillegg finner vi interessante sammenhenger når vi studerer bakgrunnsvariabler i sammenheng med kjøp av ullundertøy fra Kari Traa. Vi kan konkludere med at det er forskjell i hvor stor grad de ulike faktorene er viktige ved kjøp av ullundertøy mellom kjøpegruppen for Kari Traa og de som foretrekker andre merker, men at forskjellene er små. Videre konkluderer vi med at produktegenskapene er de mest avgjørende faktorene for de som har besluttet å kjøpe merkevaren, og at det ikke foreligger noen sammenheng mellom inntekt og kjøp eller for bosted og kjøp.
dc.description.abstractThis bachelor thesis investigates the Norwegian sport brand “Kari Traa” and its wool underwear. The thesis deals with factors that are crucial in the buying decision for wool underwear. We investigate in what degree the answers of the group that has bought Kari Traa’s wool underwear compare to those who have not. We look closer into the factors that are essential for buying wool underwear from Kari Traa and the background variables age, income and place of residence looks compared with the decision of buying the wool underwear. We came up with the following research question: “Do we find any differences between the importance of the different factors when buying wool underwear between the group that chooses to buy the brand Kari Traa and those who prefer other brands? Which factors are considered as the most crucial for the consumer buying wool underwear from Kari Traa, and is there any correlation between the background variables and purchase?” To examine the thesis statement, a quantitative study was held, and data were obtained through a questionnaire to answer the thesis statement. The survey was sent out in the spring of 2019 and the results were discussed using the theory this bachelor is based on. The findings show that it is the product features of the wool underwear that is most important to the consumers, and there is an interesting connection between the different respondents and whether they have chosen to buy wool underwear from Kari Traa. Our conclusion is that it exists differences in what degree the different factors are important when buying wool underwear between the group that chooses to buy the band Kari Traa and those who do not, but the differences are small. Furthermore, we may conclude that the product features are the most important factors for the group that has bought the brand, and we can´t find any correlation between income and purchase or place of residence and purchase.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvantitativ studie om viktige faktorer i kjøpsbeslutningen for ullundertøy fra Kari Traa
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel