• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Innovasjon til havs. En casestudie av prosjektet Hywind Tampen i Equinor

Eines, Kathrine; Småli, Ann Lene
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
http://hdl.handle.net/11250/2617872
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse [1893]
Abstract
Verden er i endring mot et mer bærekraftig samfunn. Stadig flere bedrifter og nasjoner legger om

sin bruk av fossile energikilder til fordel for fornybare energikilder. Vindkraft er en av disse

fornybare energikildene. Statoil ASA har skiftet navn til Equinor og samtidig endret de strategi fra

å være et rent olje- og gasselskap til å bli et bredt energiselskap i 2018. Hywind er et av

satsingsområdene til Equinor innen fornybar energi og er deres konsept for flytende vindkraft.

Equinor er de første i verden til å lansere denne teknologien i et marked, og dette kan være starten

på en ny og bærekraftig industri. Denne oppgaven er en eksplorativ casestudie av Hywind Tampen

som er Equinors neste store prosjekt innenfor flytende vindkraft. Dette innovative prosjektet skal

forsyne plattformene Gullfaks og Snorre med strøm fra flytende vindkraft. Denne oppgaven skal

se på hvilke faktorer som er viktige for suksess i en utviklingsfase av et innovasjonsprosjekt. I

oppgaven tar vi for oss innovasjon, drivere for innovasjon, innovasjonsprosesser og ulike faktorer

som påvirker innovasjoner.

I denne oppgaven har det blitt gjennomført 6 intervjuer med totalt 7 informanter. Valg av

informanter er basert på grunnlag av å få dekket flere ulike syn fra forskjellige områder i

virksomheten. 6 av informantene er personer fra høyere ledelsesnivåer i organisasjonen som har

bred og god kunnskap om temaet. I tillegg har det blitt gjennomført et intervju med en ekstern

informant som er representant fra Energi- og miljøkomiteen på Stortinget.

Resultatene fra våre intervjuer viser at det er flere faktorer som er viktige for å oppnå suksess.

Noen faktorer kan være grunnleggende avgjørende at de er tilstede, mens andre ikke oppleves som

like viktige. Samspillet mellom faktorene oppleves som viktig, da ingen enkeltfaktor alene er nok

til å skape suksess. Et paradoks har vært at det ser imidlertid ut som at en enkeltfaktor kan være

nok til å hindre suksess i en innovasjon, dersom denne oppleves som en tilstrekkelig stor barriere.

I tillegg var det overraskende at myndighetenes rolle kom så klart fram som en viktig faktor for

suksess.
 
Short description of the bachelor thesis:

The world is changing towards a more sustainable society. An increasing number of companies

and nations are changing their use of fossile energy sources towards more renewable energy

sources. Wind power is one of these renewable energy sources. In 2018 Statoil ASA changed their

name to Equinor and changed their strategy from being solely an oil and gas company to be a

broad energy company at the same time. Hywind has become one of the priority areas in Equinor

and is their concept of floating wind. Equinor has been the first company in the world to launch

the technology of floating wind in the market, and this might be the start of a new and sustainable

industry. This task is an exploratory case study of Hywind Tampen which is the next project in

floating wind in Equinor. This innovative project aims to deliver electrical power from wind

turbines to the platforms of the Gullfaks and Snorre oilfields. This task explores what factors are

of importance to bring success in a developing phase of an innovation project. This task looks at

innovation, drivers of innovation, innovation processes and different factors that affect innovation.

This task has conducted 6 interviews with 7 informants. Our informants were chosen out of the

desire to cover different views from different areas in the company. 6 of the informants have

leading positions in the higher levels of the organization and have a broad knowledge of floating

wind. Complementary one interview has been conducted with a politic representant from the Oil

and Environmental committee from Stortinget.

Our results from the interviews show that there are several factors of importance due to achieve

success in innovation. Some factors are basic essential for being present, while others are not as

important. The interaction between the factors is perceived as important, since no single factor is

enough to create success in innovation. As a paradox one single factor may be enough to be a

barrier of success in innovation if this factor is perceived as a great barrier. In addition, it was a

surprise that the government clearly was such an important factor for success.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit