Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAhlgren, Per Christian
dc.contributor.advisorNyland, Kari
dc.contributor.authorSkrove, Marius Strømsvik
dc.contributor.authorUtnes, Irene Kraakmo
dc.date.accessioned2019-09-17T14:00:58Z
dc.date.available2019-09-17T14:00:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617288
dc.description.abstractDenne casestudien er et studium av St. Olavs hospital, og har som formål å beskrive hvordan de planlegger å benytte KPP-modellen, en modell som kobler informasjon om en pasients medisinske behandling opp mot dens kostnader, til intern styring i fremtiden. Da KPP-modellen i liten grad benyttes på St. Olavs hospital, har helseforetaket en stor implementeringsprosess foran seg. Studien søker derfor også å belyse hvilke forhold som vil kunne påvirke implementering og bruk av modellen. Til tross for gjentatte krav om bruk av KPP til intern styring, brukes den stort sett til innrapportering av kostnadsdata. I kravene åpnes det for at ulik organisering, prioritering, lederforankring og ressurstilgang vil medføre forskjellig bruk av KPP-modellen. Vi finner det derfor interessant å studere St. Olavs hospitals perspektiver knyttet til KPP-modellen, og har undersøkt dette ved bruk av følgende problemstilling: «Hvordan planlegger St. Olavs hospital å benytte KPP til intern styring i fremtiden, og hvilke forhold vil kunne påvirke denne bruken?» I denne studien er det anvendt et kvalitativt forskningsdesign, hvor ti dybdeintervjuer med sentrale deltakere ved St. Olavs hospital i triangulering med dokumentstudier utgjør grunnlaget for empirien som er samlet inn. Ett av studiens hovedfunn beskriver bruk av KPP-modellen til interne styringsformål som tre overordnede bruksområder. Det første bruksområdet, bruk av KPP-modellen til å identifisere og evaluere egen prestasjon opp mot planer, budsjett og ved benchmarking. Samtidig vil det andre bruksområdet, bruk av modellen til analyseformål, bidra til å synliggjøre og forstå variasjoner iblant annet pasienttyngde, effektivitet, kapasitetsbruk, ressursinnsats og inntekter. Siste bruksområde omhandler bruk av KPP-modellens informasjon til å styre strategiske prioriteringer, ta mer helhetlige beslutninger og optimalisere driften. Et annet hovedfunn viser at KPP-modellen må posisjoneres og tilskrives interaktive styringsformål, og ikke diagnostiske. Samtidig vil en rekke forhold påvirke videre implementering og fremtidig bruk av modellen. Funn viser at forhold som vil virke hemmende relateres til modellens presisjon og troverdighet, brukergrensesnitt og mangel på dedikerte tids- og treningsressurser. Funnene viser at tverrfaglig samarbeid og tilstrekkelig motivering av lege-ledere til å utforske modellen, vil være viktige fremmende forhold. Videre vil en åpen og pragmatisk tilnærming rundt hvilke forventinger, egenskaper, bruksområder og gevinster som forespeiles KPP-modellen også virke fremmende for videre implementering og fremtidig bruk av modellen.
dc.description.abstractThis case study is a study of St. Olavs hospital, and aims to describe how the hospital plans to utilize the KPP model, a model which connects information about a patients medical treatment with the costs of care. Since the KPP model is currently not used for operational purposes at the hospital, they have a lengthy implementation process ahead of them. Therefore, the study also seeks to enlighten which factors that may affect the implementation and future use of the model. Despite repeated demands regarding use of KPP in management control, it is mostly used for reporting cost data. Because of differences in organization, priorities, degree of management anchoring and access to resources, the demands are open to different use of the model. For this reason, we find it interesting to study St. Olavs hospital’s perspectives related to the KPP model, and have conducted a research with the use of the following research question: “How does St. Olavs hospital plan to use KPP in management control in the future, and what factors could affect this use?” In this study, a qualitative research design has been used. We have conducted ten in-depth interviews with key participants at St. Olav's hospital, which in triangulation with formal document studies constitute the basis for the empirical evidence that has been collected. One of the study's main findings describes the use of the KPP model for management control purposes as three main areas of application. The first area of application is to identify and evaluate performance against plans, budget and with the use of benchmarking. The second area of application relates to the use of the KPP model for analysis purposes to visualize and understand variations in patient flow, efficiency, capacity utilization, resource input and income. The third area of application addresses the use of KPP information to manage strategic priorities, enable more coherent decisions and to optimize operations. At the same time, a number of factors will affect further implementation and future use of the model. Our findings show that inhibitory factors are related to the model’s precision and credibility, its user interface and a lack of dedicated time and training resources. The findings also show that interdisciplinary collaboration and sufficient motivation of physicians to explore the model will be important promotional factors. Therefore, an open and pragmatic approach should be chosen when introducing expectations, characteristics, applications and benefits related to the KPP model.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKPP som et internt styringssytem - en casestudie av St. Olavs hospital
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel