Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStokken, Roar
dc.contributor.authorGhersetti, Carl Christian
dc.date.accessioned2019-09-17T14:00:52Z
dc.date.available2019-09-17T14:00:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617280
dc.description.abstractDenne avhandlingen har som formål å besvare følgende problemstilling: Hvordan kan en stor og etablert organisasjon jobbe for å møte kravene til innovative prosjekter? Telenor må innovere for å sikre fremtidig verdiskaping. Innovasjon på tjenester som ligger utenfor deres tradisjonelle nettverkstjenester kaller på andre måter å jobbe på. Teori peker mot at agil prosjektstyring er gunstig i slike tilfeller hvor det er større usikkerhet. Ettersom det anses å ikke finnes én optimal løsning til denne utfordringen er det her et behov for forskning. Denne studien har som formål å belyse hvordan en stor og etablert bedrift kan møte utfordringen å jobbe agilt med innovative prosjekter ved å studere en enhet i Telenor Norge skapt for akkurat dette formålet. Studien er en kvalitativ casestudie fokusert på å avsløre prosessen brukt til å velge, implementere og bruke agile metodikker i caseenheten. Dette er gjort gjennom åpen observasjon av aktivitetene og møtene i enheten, samtaler med ansatte og intervjuer med nøkkelpersoner både på inn- og utsiden av enheten. Funnene viser at Telenor har organisert deres innovative initiativ i en separat enhet, mens de samtidig har økt forståelsen av viktigheten av innovasjon i hele organisasjonen. Enheten har brukt en agil tilnærming til deres bruk av metodikker til å strukturere enheten og kjøre innovative prosjekter. Dette inkluderer å skreddersy og teste måter å jobbe på som tillater effektiv innovasjon. Ved å bruke en agil logikk på deres tilnærming til prosessen er den optimale løsningen for enheten under kontinuerlig endring, og itereres ettersom deres miljø og prosjekter endrer seg. Det er konkludert med at det er viktig å ha et sterkt fokus på dette initiativet, samtidig som at det skapes en bred forståelse for agilitet og innovasjon i bedriften. En agil tilnærming bør brukes for struktureringen av enheten og valg av de praktiske prosessene. For å sikre at kundebehovene møtes bør prosjektene inkorporere agile prosesser for å eksperimentere på grunnlag av empiriske oppdagelser.
dc.description.abstractThis thesis aims to answer the following problem statement: How can a large and established organization work to meet the demands of innovative projects? Telenor has to innovate to secure future wealth creation. Innovating on services outside the realm of the traditional network services calls for other ways of working. Theory supports that agile project management is beneficial in such cases where uncertainty is greater. As it is not considered to exist one optimal solution to this challenge there is a need for research. This study aims to shed light on how a large and established company can approach the challenge of working agile with innovative projects by studying a unit inside Telenor Norway created for just this purpose. The study is a qualitative case study focused on revealing the process of choosing, implementing, and utilizing agile methodologies in the case unit. This is done through open observation of the activities and meetings in the unit, conversations with the employees, and interviews with key people both inside and outside the unit. The findings show that Telenor has organized their innovation efforts in a dedicated unit, while also increasing the understanding of the importance of innovation in the whole organization. The unit has incorporated an agile approach to their use of methodologies to structure the unit and run the innovative projects. This includes tailoring and testing agile methodologies to find the ones most fitting their environment. The unit found a way of working that allows for effective innovation. Using the logic of an agile approach to the process, the optimal solution for the unit is an ever-changing one that sees iterations as their environments and projects change. It is concluded that it is important to have a focused initiative on innovation, while creating a broad understanding of agility and innovation. An agile approach should be applied to the structuring and practical processes of the innovation efforts. To ensure customer needs are met, the projects should incorporate agile processes for empirical experimenting.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleInnovating in a Large and Established Organization
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel