Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNyeng, Frode
dc.contributor.authorHolmøy, Richard Elias Karlsen
dc.contributor.authorKjelsrud, Sondre Urbye
dc.date.accessioned2019-09-17T14:00:36Z
dc.date.available2019-09-17T14:00:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617262
dc.description.abstractSamfunnsansvar har blitt viet stadig mer oppmerksomhet blant forbrukere, myndigheter, media, universiteter, og de store globale selskapene. Samtidig finnes det lokalt eide bedrifter i Norge som ikke får like mye oppmerksomhet med hensyn til hvilket samfunnsansvar de påtar seg. Formålet med denne oppgaven er derfor å rette fokuset mot de lokalt eide bedriftene og deres oppfatninger av samfunnsansvar. Oppgaven har benyttet ulike teorier som eksplisitt og implisitt CSR, shareholder- og stakeholderperspektiv, Elkingtons tredelte bunnlinje, Carrolls CSR-teori, Galbreaths fire CSR-strategier og proksimitetsteori for å identifisere hvilke syn og oppfatninger lokalt eide bedrifter har rundt eget samfunnsansvar. For å belyse temaet vil oppgaven forsøke å besvare følgende problemstilling: Hvilke oppfatninger av samfunnsansvar finnes hos lokalt eide bedrifter, og hvilke utslag får disse for deres praksis? Det har blitt gjennomført åtte dybdeintervjuer med lokalt eide bedrifter med betydelig størrelse som er lokalisert i småby-regioner og mindre områder. Videre har vi intervjuet et selskap som per dags dato er eksternt eid, men som tidligere har vært lokalt eid, i tillegg til en representant fra NHOs eierforum. Studiens funn viser at det hovedsakelig praktiseres et implisitt samfunnsansvar, men det ser også ut til at trenden går i en eksplisitt retning. De fleste bedriftene identifiserte seg med et stakeholderperspektiv. Med hensyn til Elkingtons tredelte bunnlinje virker det sosiale ansvaret å ha et sterkt fokus, tett fulgt av miljømessige hensyn og en økonomisk bunnlinje. Filantropiske handlinger ble henvist til av alle bedrifter, med unntak av én, noe som viser at bedriftene tar ansvar for nære omgivelser utover det som kan forventes. Avslutningsvis viste resultatene at motivene for samfunnsansvaret som oftest var å skape gjensidige goder for bedrift og samfunn. Det virker også rimelig klart at den nære geografiske avstanden mellom bedrift, eier og lokalsamfunn spiller en rolle i hvordan bedriftene oppfatter sitt ansvar, og kan forklare hvorfor de praktiserer det samfunnsansvaret de gjør i lokalsamfunnet.
dc.description.abstractCorporate social responsibility has had a growing focus on consumers, authorities, the media, universities and the major global companies. However, there are locally-owned companies in Norway that do not receive as much attention as to what social responsibility they practice. The purpose of this thesis is therefore to focus on the locally owned companies and their perceptions of social responsibility. The thesis has used various theories such as explicit and implicit CSR, shareholder and stakeholder perspective, Elkington's triple bottom line, Carroll's four spheres, Galbreath's four strategies and proximity theory to identify which perceptions locally owned companies have on their own social responsibility. In order to elucidate the theme, we would like to address the following issue: What perceptions of corporate social responsibility are found in locally owned companies, and what impact does these have on their practice? Eight in-depth interviews have been conducted with locally-owned companies of considerable size located in small-town regions and smaller areas. Furthermore, we interviewed a company that is externally owned, but which has previously been locally owned, in addition to a representative from the NHO's owner forum. The study shows that there is mainly a practice of implicit social responsibility, but it shows signs that the trend may be moving in an explicit direction. Most companies identified with a stakeholder perspective. The social responsibility seems to have a strong focus, closely followed by environmental considerations and an economic bottom line. Philanthropic actions were referred to by all companies except one, showing that local businesses take responsibility for local communities beyond what can be expected. Finally, the motives for social responsibility were mostly to create mutual benefits for business and society. It also seems fairly clear that the close geographical distance between business, owner and community plays a major role in how companies perceive their responsibilities and can explain why they practice social responsibility in their local communities.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLokalt samfunnsansvar
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel