Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorp, Olav
dc.contributor.authorHosar, Simen
dc.date.accessioned2019-09-11T08:15:26Z
dc.date.created2016-05-02
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:15447
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2614705
dc.description.abstractCII 10-10 er et prestasjonsmålingssystem for byggenæringen basert på nøkkelindikatormodellen. Data blir henter inn fra prosjektdeltagere ved hjelp av spørreundersøkelser. Data er basert på en blanding av fakta og prosjektdeltagernes subjektive meninger. Masteroppgaven er et bidrag til å vurdere hvordan 10-10 kan bidra til økt produktivitet i byggenæringen i Norge. Arbeidet er utført i samarbeid med ÅF Reinertsen, og er gjennomført som en del av implementeringen av 10-10 hos ÅF Reinertsen. Fokuset i masteroppgaven er hvordan 10-10 kan bli benyttet i prosjekteringsfasene for å skape forbedring. Relevant litteratur er blitt undersøkt for å vurdere mulige bruksområder for prestasjonsmålingene. Det ble bestemt å bruke 10-10 til læringsformål i prosjektorganisasjonen. Prestasjonsmålingene viser hvordan prosjekter presterer, og dette er undersøkt i prosjekter for å avdekke hvorfor prosjektene presterer slik. Informasjonen gir kunnskap om hvordan de målte prestasjonene ble oppnådd, og kan gi innsikt for forbedret prestasjonsnivå. Problemstillingen ble undersøkt gjennom praktisk bruk av 10-10 til læringsformål. Det er blitt utviklet en modell for bruk av 10-10 til læring. Modellen bygger på prestasjonsmåling, bearbeiding av datagrunnlag fra prestasjonsmålingene og diskusjon med prosjektdeltagere. Diskusjon i møter med prosjektdeltagere belyste prestasjonsmålingene fra de ulike deltagernes side. Årsakene til de målte prestasjonene ble gransket, og det ble forsøkt funnet forbedringstiltak for bruk i prosjektorganisasjonen. Prosjekteringsledere likte å gjennomføre møtene, og de mente det var behov for en slik type debrifing i etterkant av prosjekt. Modellen er brukt på fire prosjekter i prosjekteringsfasene. De generelle trekkene som vises, er at prosjektene hadde god kjennskap til prosjektenes mål, og at roller og ansvar var godt definerte. Samtidig var det middels god håndtering av informasjon og grensesnitt, og usikkerhetsstyring og tidsriktige leveranser var problemområder. Ved siden av praktisk bruk av 10-10, er det blitt vurdert hvordan prestasjonsmålingssystemet kan forbedres, og om målingene reflekterer virkeligheten. Det ble funnet to spørsmål i spørreundersøkelsen som er foreslått forbedret. Det ble ikke funnet noe som tyder på at målingene ikke reflekterer virkeligheten, men det kan heller ikke konkluderes med at de reflekterer virkeligheten.nb_NO
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Prosjektledelseen
dc.titleImplementering av CII 10-10 - Hvordan CII 10-10 kan brukes til å lære i prosjekternb_NO
dc.title.alternativeImplementaton of CII 10-10 - The use of CII 10-10 to facilitate learning in projectsen
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber148
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap,Institutt for bygg- og miljøteknikknb_NO
dc.date.embargoenddate10000-01-01


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel