Transformasjon fra global referanseramme til nasjonal referanseramme EUREF89
Abstract
Koordinater fra GNSS-målinger hentes som oftest i dag i globale referanserammer. Men da den offisielle referanserammen i Norge er EUREF89 oppstår behovet for å kunne transformere fra ITRF/WGS84 til EUREF89. I denne oppgaven tas det sikte på å dokumentere transformasjon fra ITRF-løsninger til EUREF89, samt å gjøre et forsøk på implementering av transformasjonen.For å finne ut hvordan man beregner transformasjonen har artikler fra litteratursøk avdekket en metode som med presisjon på millimeternivå oppfyller formålet. Med teori funnet i litteratursøket presenteres en fem-stegs-metode for transformasjon fra vilkårlig ITRF-løsning til EUREF89 i Norge. Metoden inneholder generelle ligninger for transformasjon mellom referanserammer, men inkluderer også hastighetsmodell for å ta høyde for intraplatedeformasjoner.Verifisering av metoden ble gjort ved å programmere den i MATLAB og teste resultatene mot EUREF89-koordinater fra permanente EPN-stasjoner. Det finnes i dag verktøy som beregner transformasjon fra vilkårlig ITRF-løsning til EUREF89. Kartverkets SkTrans og EPN s transformasjonsverktøy er eksempler på slike programvarer. Ved å sammenligne resultatene fra programmert fem-stegs transformasjon med output fra SkTrans og EPN s transformasjonsverktøy, ga det gode indikasjoner på om programmert transformasjon var rimelig.Sammenligninger mellom de ulike programvarene og koordinater fra EPN-stasjonene viste at EUREF89-koordinatene fra egenprogrammert fem-stegs transformasjon, SkTrans og de permanente EPN-stasjonene, samsvarte på millimeternivå. Det førte videre til konklusjon av at fem-stegs-transformasjon avdekket i litteratursøk og videre programmert i MATLAB, er en akseptabel metode for transformasjon fra ITRF-løsninger til EUREF89. Et annet funn fra resultatdelen var at valg av interpolasjonsmetode av hastighetsmodell har liten innvirkning på transformerte koordinater. Dog vil valg av hastighetsmodell virke inn på resultatet, da det viste seg at inkludering av den justerte hastighetsmodell ga best nøyaktighet.Sammenligning av koordinater utregnet ved bruk av EPN s transformasjonsverktøy, som ikke tar høyde for intraplatedefomrasjoner, ga differanser på opptil flere titalls centimeter, som understreker viktigheten av å benytte hastighetsmodell for transformasjon i nordiske land.