• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Man får trua rett og slett... På seg selv - En kvalitativ studie om hvordan tidligere elever ved UngInvest AIB har opplevd å bli møtt med styrkebasert tilnærming, og hvordan det har påvirket deres selvoppfatning og karriereutvikling

Kirkaune, Mari Kulbranstad
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Mari K. Kirkaune.pdf (681.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2614430
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2677]
Abstract
Tittel: Tidligere elevers erfaringer med styrkebasert tilnærming ved UngInvest AIB. Bakgrunn: Større fokus på styrkebaserte tilnærminger i samfunnet. Her spesifikt som tiltak for opplevelse av trivsel og mestring i skolen. Formål: Formålet med denne oppgaven har vært å få innsikt i hvilke erfaringer tidligere elever ved UngInvest AIB har med styrkebaserte tilnærminger, og på hvilken måte dette har påvirket deres selvoppfatning knyttet til utdanning og arbeidsliv. Styrkebaserte tilnærminger er et voksende felt innenfor flere skoler, også her i Norge, og jeg ønsket derfor å undersøke hvilken betydning det kan ha å bli introdusert for slike i den videregående skolen, og videre hvilken betydning det kan få i deres liv i ettertid. Studiens problemstilling: «Hvilke erfaringer har tidligere elever ved UngInvest AIB med styrkebaserte tilnærminger?» Metode: For å svare på problemstillingen, ble det i denne studien brukt kvalitativ metode i form av semistrukturerte intervjuer. Fem tidligere elever ble intervjuet. Intervjuene ble transkribert og analysert med utgangspunkt i fortolkende fenomenologisk analyse. Funn: Gjennom analysen kom jeg fram til fem overordnede tema, som inkluderer: (1) «sosialt og inkluderende miljø», (2) «tilpasning og fleksibilitet», (3) «tro på seg selv og egne ressurser», (4) «jobbe mot egne fremtidsmål», og (5) «dele egne erfaringer med andre». Konklusjon: Deltakerne i studien fortalte om gode erfaringer med å gå på en skole hvor styrkebasert tilnærming var en del av hverdagen. Det som skilte seg ut var spesielt hvordan de ble møtt av de eldre og de yngre læringskollegaene, og hvordan tilpasning og fleksibilitet i opplæringen gjorde at de kunne oppleve mestring. De positive erfaringene fra UngInvest AIB opplevdes som viktige med tanke på hvor de var i dag, med større tro på seg selv og fremtiden.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit