Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvennungsen, Hannah Owens
dc.contributor.authorSagmo, Anette
dc.date.accessioned2019-09-09T05:14:08Z
dc.date.available2019-09-09T05:14:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613806
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i hvilke faktorer ungdom anser som vesentlige og viktige ved valg av utdanning og yrke når de skal forme sin karriere etter videregående opplæring. Dette kan bidra til en bevisstgjøring og gi kunnskap som kan styrke karriererådgiveres tilnærming til ungdom i sin karriererådgivning. Oppgaven har til hensikt å belyse problemstillingen: ”Hvilken subjektiv opplevelse har videregåendeelever med å gjøre karrierevalg i overgangen fra videregående opplæring til høyere utdanning og/eller arbeidsliv?”. Forskningsmetoden valgt for denne studien er Q-metodologi. Studien ble gjennomført ved bruk av Q-metode, hvor 29 videregåendeelever deltok i undersøkelsen. Deltakerne sorterte 48 utsagn fra mest likt/enig, mest ulikt/uenig sin opplevelse med å gjøre karrierevalg. Utsagnene ble utarbeidet med utgangspunkt i teori om motivasjon, fremtidstro og relasjonsdimensjonene. På bakgrunn av analysen gjort i programmet PQMethod ble det valgt en løsning med 4 faktorer. Disse faktorene representerer 4 ulike syn på opplevelsen med å gjøre karrierevalg i overgangen fra videregående opplæring til høyere utdanning og/eller arbeidsliv. På bakgrunn av min faktortolkning har jeg valg å gi faktorsynene navn som oppsummerer deres subjektivitet. Faktor 1 fikk navnet: ” jeg gjør valg som gir uttrykk for hvem jeg er som person”. Faktor 2 fikk navnet: ”andre gir meg pågangskraft mot en usikker fremtid”. Faktor 3 fikk navnet: ”jeg vil følge min drøm og bli som deg”. Faktor 4 fikk navnet: ”jeg vet min vei, men tar gjerne i mot råd fra andre”. I drøftingsdelen diskuterte jeg hovedtendensene fra de fire faktorsynene opp mot relevant rådgivningsteori for å søke svar på oppgavens problemstilling. Funnene i studien viser at det vil være ulike opplevelser med å gjøre karrierevalg i overgangen fra videregående opplæring til høyere utdanning og/eller arbeidsliv. Faktor 1 fremstår som trygg og selvstendig med stor tro på eget utviklingspotensial, som minsker behovet for andre relasjoner for å få realisert sin mening i karrierevalget. Faktor 2 er utrygg i seg selv og for fremtiden og opplever en avhengighet til andre relasjoner i karrierevalgprosessen. Den fremstår også som en brikke i eget liv da den er usikker på eget utviklingspotensial og har ingen tydelige meninger for karrierevalget. Faktor 3 fremstår som reflektert og med ønske om å være selvstendig i sitt karrierevalg, og opplever andre relasjoner som negativt da dem ikke bidrar til større trygghet eller bevisstgjøring hos faktoren. Faktor 4 er trygg i seg selv og uttrykker en positiv opplevelse til andre som bidrar til en mulighetsorientering i karrierevalgprosessen. Relasjonen til andre fremstår som nyttig men ikke avgjørende for å håndtere karrierevalgprosessen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleVelger vi selv vår karriere, eller velger den oss? En Q-metodologisk studie av videregåendeelevers subjektive opplevelse med å gjøre karrierevalgnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel