dc.contributor.advisor | Leiknes, Halgeir | |
dc.contributor.author | Hammer, Kristian | |
dc.contributor.author | Thomassen, Vegard | |
dc.contributor.author | Knørr, Filip Storødegård | |
dc.date.accessioned | 2019-09-06T14:13:04Z | |
dc.date.available | 2019-09-06T14:13:04Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2613778 | |
dc.description.abstract | Hensikten med prosjektet er å undersøke om det er mulig å redusere installert effekt i boligblokker
med effektregulering av elbil-lading. Norconsult ønsker hjelp fra studentene til å finne løsninger
for å få ned den installerte effekten på inntaket i Mesnakvartalet. Rapporten ser nærmere på teorien
om at inntaket på boligblokker blir overdimensjonert.
Resultatene fra målingen viste seg å motbevise teoriene gruppen hadde om lademønster og
forbruk, men oppfatningen om overdimensjonering kan stemme. Målingen viste at boligblokken
kun brukte 10\% av tilgjengelig effekt på det meste. Dette kan tyde på en overdimensjonering
av inntaket etter dagens forbruk. Ved å benytte effektregulering på elbil-ladeanlegget kom gruppen
frem til at det mulig å begrense den installerte effekten på inntaket.
Smarthus installasjonen ble funksjonstestet med fokus på programmering, brukervennlighet og
funksjoner. Systemene som ble testet er SG Smart og Delta Dore.
Ved bruk av litteratur, målinger, beregninger og gruppens tidligere erfaringer som elektrikere
utgjør dette grunnlaget for denne rapporten. | |
dc.description.abstract | The purpose of the project is to investigate whether it is possible to reduce the installed power
in apartment buildings with power regulation of electrical car charging. Norconsult wants the student
to try to find a solution to reduce the installed power on the building in Mesnakvartalet. The report
studies the theory that the installed power is oversized.
The result of the measurements proved to disprove the theories the group had about charging patterns
and consumption, but the preception of oversize can be true. The measurements showed that the apartment
buildings only use 10\% of the available power at the most. This may indicate that the installed power
is oversized after the current consumption. By using a power regulation system for the electrical car
charging system, the group figured that it is possible to reduce the installed power.
Smart home installations was function-tested with focus on programming, usability and functions. The
systems that was tested are SG Smart and Delta Dore.
Literature, measurments, calculations and the group`s experiences as former electricians the group
have is the the foundation of the report. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Effektregulering av elbil-lading og smarthus installasjon. | |
dc.type | Bachelor thesis | |