Show simple item record

dc.contributor.advisorDaniel Schofield
dc.contributor.authorSiri Vadseth Martinsen
dc.date.accessioned2019-09-06T14:13:00Z
dc.date.available2019-09-06T14:13:00Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613769
dc.description.abstractBegrepet «tilpasset opplæring» er ikke er ukjent begrep, men det er riktig nok vanskelig å praktisere i en skole som er ment for alle. «Opplæring i skolen skal tilpasses evnene og forutsetningene til den enkelte elev og elevens læring», uttrykker opplæringsloven fra 1998. Tenk deg da, at dette skal utføres i praksis for hver enkelt elev som går i norsk skole, og det er ingen andre enn skolen som institusjon og lærere som skal praktisere dette på en effektiv måte. Selvsagt kan de få hjelp fra assistenter, elevens foreldre i samarbeid med hjemmet og spesialpedagoger, men vekten vil likevel ligge først og fremst på lærernes skuldre, som faktisk har i oppgave å planlegge og tilrettelegge dette innenfor klasserommets rammer. Ingen barn er født like og ingen barn lærer likt. Alle barn er forskjellige. Bare se for deg hvilke utfordringer dette gir læreryrket, og hvor stor oppgave som faktisk ligger i deres hender. «Trå varsomt, her blir mennesket til». - Steffen Handal, nestleder i utdanningsforbundet (aftenposten, 2016).
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTilpasset opplæring: pedagogisk praksis i den norske grunnskolen
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record