Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAspvik, Nils Petter
dc.contributor.authorFridtun, Nina
dc.date.accessioned2019-09-06T14:12:47Z
dc.date.available2019-09-06T14:12:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613733
dc.description.abstractIkke alle elever opplever kroppsøvingsfaget som positivt, og flere elever enn før mistrives. Med utgangspunkt i sosial-kognitiv teori viser det seg at mestringsforventning, klassemiljø og kroppsøvingslæreren er styrende for en elevs trivsel og mistrivsel. Forventning om mestring handler om troen på å klare en bestemt oppgave, og peker på at elever unngår situasjoner hvor de ikke opplever mestring på basis av mistrivsel. Videre spiller klassemiljøet inn på elevens opplevelse av kroppsøvingsfaget og særlig har de jevnaldrende en sentral rolle. Ytterligere er det mye som tyder på at en støttende, oppmuntrende og blid kroppsøvingslærer påvirker trivselen positivt. Uheldig er utviklingen av elevens trivsel dersom læreren stimulerer til lært hjelpeløshet og kun fokuserer på elevens evne framfor innsats. Hensikten med denne studien er gi et klarere bilde på hvorfor enkelte elever mistrives i kroppsøvingsfaget. Tidligere er det blitt gjennomført flere kvantitative studier på feltet, så denne oppgaven baserer seg på kvalitativ metode med den hensikt å gi en bredere forståelse rundt dette temaet. Datainnsamlingen er gjort gjennom seks semistrukturerte elevintervju ved én bestemt ungdomsskole i nærområdet, og søker svar på hvordan mestringsforventninger, klassemiljø og kroppsøvingslæreren kan forklare hvorfor enkelte elever mistrives i faget. Dessuten belyser også elevintervjuene hvorfor mistrivselselevene iblant trives i kroppsøving. Undersøkelsens viktigste funn er at mistrivselen er størst når kroppsøvingstimene inneholder aktiviteter som elevene ikke mestrer. Likeså skyldes mistrivselen dårlige relasjoner med klassekamerater og kroppsøvingslæreren. Særlig er sosial sammenligning, mobbing, ensomhet og negative tilbakemeldinger gjeldende her. Derimot trives elevene dersom de mestrer bestemte oppgaver og videre er omgitt av støttende venner og oppmuntrende lærere. I tillegg viser funnene at mestringsforventning, klassemiljø og kroppsøvingslæreren sjeldent opererer alene, som vil si at trivselsfenomenet er svært sammensatt. Dessuten kan elever både trives og mistrives i en og samme kroppsøvingstime, men at graden og opplevelsen av dette varierer. En kroppsøvingslærer må derfor være bevisst, og legge til rette for en gjennomtenkt, varierende og inkluderende undervisning slik at fagets formål om livslang bevegelsesglede kan realiseres. Nøkkelord: kroppsøving, mistrivsel, mestringsforventning, klassemiljø, kroppsøvingslæreren
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvorfor mistrives enkelte elever i kroppsøving?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel