Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngebrigtsen, Jan Erik
dc.contributor.authorCarlsen, Håvard
dc.date.accessioned2019-09-06T14:12:46Z
dc.date.available2019-09-06T14:12:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613732
dc.description.abstractDenne oppgaven har som hensikt å få en innsikt i hvorfor elever i ungdomsskolen velger å ikke delta i svømmeundervisningen som blir tilbudt av skolen. Jeg har personlig erfart som kroppsøvingslærer at det er mange elever som velger å ikke delta i svømmeundervisning. Da jeg som kroppsøvingslærer spurte hvorfor de ikke var med var det flere som svarte at de ikke ville delta på grunn av kroppspress. I denne oppgaven sees det nærmere på om kroppspress, og dusj og garderobe, kan være elementer som bidrar til at noen elever velger å ikke delta i svømmeundervisningen. Et sunt kroppsbilde er relatert til økt psykologisk velvære, det gir økt selvtillit, og lavere risiko for depresjon og angst (Lox & Ginis & Petruzzello, 2010, s. 233). Elever kan føle ubehag i fellesgarderobe og dusj, man kan bli sjenert eller flau (Bjørnebekk, 2015, s. 26). Kroppsbilde og kroppspress er tema som for tiden er aktuelle i media og ellers i samfunnet. Samtidig er det svært få av grunnskoleelever som er svømmedyktige. Prosjektet benyttet en kvalitativ metode og det er gjennomført fire intervjuer med elever fra en ungdomsskole. Analysen tar for seg opplevelsene og tankene disse elevene deler om svømmeundervisningen de har vært igjennom på ungdomsskolen og ser dette i sammenheng med teoretiske perspektiver. Resultatene viser at elever som sliter med kroppsbildeutfordringer kan velge å ikke delta i svømmeundervisning på grunn av dette. De viser også at dusj- og garderobesituasjonen kan oppleves som ubehagelig for noen elever, og kan være med på å bidra til ikke-deltakelse.
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to gain an insight into why pupils in upper secondary school choose not to participate in the swimming lessons offered by the school. I have personally experienced as a physical education teacher that there are many students who choose not to participate in swimming lessons. When I, as a physical exercise teacher, asked why, there were several who answered that they would not attend because of body pressure. In this thesis, it is considered whether body pressure and the shower and wardrobe can be elements that contribute to some students choosing not to participate in swimming lessons. A healthy body image is related to increased psychological well-being, it provides increased self-confidence, and lower risk of depression and anxiety (Lox & Ginis & Petruzzello, 2010, p. 233). Pupils can feel discomfort in the common wardrobe and shower, one can become shy or embarrassed (Bjørnebekk, 2015, p. 26). Body image and body pressure are topics that are currently relevant in the media and otherwise in society. At the same time, there are very few elementary school pupils who are swimmable. The project used a qualitative method and four interviews were conducted with students from a secondary school. The analysis deals with the experiences and thoughts these pupils share about the swimming lessons they have been through in the secondary school and see this in connection with theoretical perspectives. The results show that students struggling with body image challenges can choose not to participate in swimming lessons because of this. They also show that the shower and wardrobe situation can be perceived as unpleasant for some students, and can contribute to non-participation.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleIkke-deltagelse i svømmeundervisning
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel