Offentlige føringer for vurdering i kroppsøving VS vurdering i praksis, ett litteraturstudie av læreres vurderingspraksis
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2613711Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgavens formål var å undersøke eksisterende forskning angående læreresvurderingspraksis i faget kroppsøving. For så å se i hvilken grad praksis samsvarer medoffentlige føringer for vurdering. Metoden som ble valgt for oppgaven var derfor litteratursøk.Her ble det til slutt inkludert fire studier etter eksklusjonsprosessen. Studienes mål og metodevarierte i stor grad, men de hadde intervju av lærere om vurderingspraksis til felles. Viderebelyste studienes funn vidt forskjellige aspekter ved vurderingspraksis. Diskusjonen avfunnen ble gjort i lys av hva eksisterende fagfelt rundt læreres vurderingspraksis sa, hvautdanningsdirektoratet sier om vurdering i faget, og nyinstitusjonell organisasjonsteori.Det blir argumentert for at formell struktur, og læreres vurderingspraksis er løst koblet. Og atdette kan være ett resultat av naturen til fagets vurderingskriterier.Oppgaven konkluderer med at det er ett problem at det blir forsket lite på tema, og denantyder videre at utfordringene studiene viser kan komme av utydelighet frautdanningsdirektoratets side. På grunn av det begrensede datagrunnlaget kan en ikke gi noemer enn antydninger angående læreres vurderingspraksis, da ett større studieutvalg trengs forå komme med ett valid og reliabeltsvar på problemstillingen.