Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørsveen, Aurora
dc.contributor.authorLøken, Marthe Roel
dc.date.accessioned2019-09-06T14:12:14Z
dc.date.available2019-09-06T14:12:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613667
dc.description.abstractFor mange kan det være vanskelig å forestille seg hva dysleksi er når en ikke har lese- og skrivevansker selv. Dyslektikere opplever ofte nederlag i utdanning og i arbeidsliv, noe som ofte skaper problemer med selvtillit, også i voksen alder. Hvordan opplever dyslektikere arbeidslivet? Og hvordan håndterer de vanskene sine? Dette har vært forskningsspørsmål i min oppgave. Jeg har gjennom kvalitativ analyse benyttet meg av dybdeintervju for datagenerering, og intervjuet tre voksene dyslektikere som har akademisk utdannelse og fulltidsstillinger. Målet med denne oppgaven er å forklare hvordan dyslektikere opplever og håndterer dysleksi i lys av et teoriutvalg og tidligere forskning. Grunnet svekkede ferdigheter med lesing og skriving fører dette til frustrasjon, demotivasjon og usikkerhet i eget arbeid. Ved å anse dysleksi som annerledes fra det normale gjør også stigmabegrepet seg synlig i arbeidslivet knyttet til det å ha dysleksi. For å trives og oppleve mestring i arbeidslivet viser det seg derav sentralt å ha gode kunnskaper om egne forutsetninger for å realisere mål og ønsker i arbeidslivet.
dc.description.abstractFor a lot of people it is difficult to imagine what dyslexia is when you don’t have difficulties reading and writing yourself. Dyslexics often experience defeat in education and in work, which often causes problems with self-confidence, even in adulthood. How does dyslexics experience working life? And how do they handle their difficulties? This has been the main research questions in my assignment. I have used qualitative analysis and interviewed three adults with dyslexia. They all had academic education and worked full time positions. The aim of this task is to explain how dyslexics experience and handle dyslexia in the light of theory and previous research. Due to impaired reading and writing skills, this leads to frustration, demotivation and uncertainty. By considering dyslexia different from what’s normal, the concept of stigma also makes itself visible in the working life when one suffers from dyslexia. In order to thrive and coping with working life, it is therefore important to have good knowledge of one’s own conditions to achieve goals in the workplace.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvalitativ analyse om hvordan dyslektikere opplever arbeidslivet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel