Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHovden, Jorid
dc.contributor.authorBjørgum, Mats
dc.date.accessioned2019-09-06T14:12:08Z
dc.date.available2019-09-06T14:12:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613653
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven som handler om kombinasjonen av idrett og skole for toppidrettselever i den videregående skole, har problemstillingen min vært som slik «Hva er det som motiverer unge idrettsungdom til å kombinere utdanning og satse på idrett i den Videregående skolen og hvilke utfordringer har de møtt i denne kombinasjonen»? Teorigrunnlaget for denne oppgaven har vært indre og ytre motivasjon også har jeg tatt for meg selvbestemmelsesteorien og dens tre psykologiske punkter som er autonomi, kompetanse og tilhørighet. Jeg har også snakket litt om stress og utbrenthet siden jeg har funnet ut at en del elever i den videregående skolen sliter med nettopp dette. Jeg har tatt for meg toppidrett i skolen og hva læreplanen sier om nettopp dette. Jeg har brukt kvalitativ metode og intervju for å finne svar på denne oppgaven. Jeg har intervjuet fire elever som går siste året på Videregående på idrettslinja og har funnet noen interessante svar på grunnlag av disse informantene. Disse informantene driver med forskjellige øvelser innen friidrett og har satset en del år på idretten sin. Mine resultater viser det seg at informantene ikke er like motiverte for å satse på idrett nå som de var førsteåret på videregående. Tre av de fire informantene er ikke helt sikker på om de skal fortsette satsingen sin på idrett til høsten og det viser seg at det kun er en av informantene som er helt sikker på at han kommer til å fortsette satsingen. Det viser seg at informantene har gått ifra å være veldig indre motiverte førsteåret på Videregående til å bli mere ytre motiverte i løpet av disse årene. De elsker ikke idretten sin på samme måte lengre og de er mere opptatt av for eksempel premiepenger og andre ting. En av informantene har også slitt med utbrenthet, skader og diverse sykdom de siste årene og han forteller at dette har gått veldig utover motivasjonen hans. Det er tydelig at elevene har trivdes veldig godt på idrettslinja, men at noen av informantene forteller at det til tider kan være ganske så krevende med så mange treninger, konkurranser og reising i tillegg til skole. Enkelte forteller at skolen burde vært enda flinkere på å tilrettelegge det slik at det ikke blir mye skole når det er mye på idrettsfronten, og at skolearbeidet blir justert etter idretten.
dc.description.abstractIn this bachelor’s thesis I have done research on the combination of school and sport for high performance sport-students in high school. The issue to be addressed has been “What motivates young sports students to combine school and sports in high school and what problems have they met in this combination?” The theoretical background is based on intrinsic and extrinsic motivation and I have been taken for me the self-determination theory and the three underground psychological needs about autonomy, competence and relatedness. I have also talked about stress and burnout since I found out that a lot of students struggle with this. I have high performance sports in school and about what the curriculum has been said about this. I have used qualitative method and interviews to find answers in my research. I have interviewed four different students that go the last year of high school and I have found a lot of different and good answers. These informants are doing various exercises in athletics and have invested several years in their sport. My results show that my informants are not as motivated for their sports now as they were in their first year of high school. Three of the four informants are not quite sure whether they will continue their focus on sports when fall comes and it turns out that only one of the informants is absolutely sure that he will continue with his sport. Furthermore, it turns out that my informants have gone from being very intrinsically motivated for their sport at their first year of high school to become more extrinsically motivated during the last years. They do not love their sport the same way anymore and they are more motivated for prize money and other things. One of my informants has also struggled with burnout, injures and various illness in the recent years and he says that this has deeply affected his motivation. It’s clear that these students have enjoyed studying at the sports field in high school but some of the students have told me that it can be a bit challenging with a lot of training, competitions and travelling in addition to a lot of school work. Some say that the school should have been even better at making it so that there isn’t too much school when there is a lot on the sports front, and so the school work is adjusted for the sport.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleToppidrett og Videregående skole
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel