dc.description.abstract | Det fokuseres stadig mer på sjøsikkerhet og ved å undersøke varslingsmuligheter for potensielle grunnstøtinger av fartøy kan dette redusere dagens risikobilde. Oppgaven skal på bakgrunn av dette forsøke å identifisere avvik fra normal trafikk før grunnstøtingen, og finne ut om ulykken kunne ha vært avverget ved hjelp av et dynamisk risikoovervåkingssystem.
For å besvare denne problemstillingen er en nødt til å kunne definere hvordan normaltrafikken i et område opererer og sammenligne dette opp mot tidligere grunnstøtinger. De tidligere grunnstøtingene er hentet fra en ulykkesstatistikk hos Sjøfartsdirektoratet. Fra dette Excel-dokumentet er det blitt behandlet 152 innrapporterte grunnstøtinger i analyseverktøyet Kystdatahuset. Ved hjelp av dette programmet har vi hatt mulighet til å gjenskape seilasen og analysere denne opp mot tidligere skipstrafikk.
Teorien skal beskrive hvilke avvergende tiltak som finnes i dag. Simulatorøvelsene skal forsøke å gi et bilde av varslingsmulighetene. Vi benytter oss av en kvantitativ metode med statistiske fremstillinger, for å skape en god oversikt over våre funn. Gjenskapelser av noen utvalgte grunnstøtinger er blitt gjort for å kunne gi en dypere forståelse av en eventuell varslingsmulighet.
Dersom det skulle være utviklet et system som klarer å oppfatte risikable avvik for fartøy samt varsle dette i tide, vil det ikke være vanskelig å se gevinsten med systemet. Et fartøy som grunnstøter setter en stor trussel på mennesker, miljø og materiell, spesielt dersom det skulle være oljeutslipp involvert.
Basert på vår analyse er det muligheter for at et varslingssystem kan avverge grunnstøtinger. Per i dag er det både systemer som eksisterer og er under utvikling. | |