Adaptiv autopilot
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2613443Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne oppgaven handler om autopiloter, autopilotens historie, systemoppbyggingen og autopilotens videreutvikling; adaptiv autopilot. Oppgaven inneholder informasjon om hva som skiller en adaptiv autopilot fra en konvensjonell autopilot, samt en definisjon på hva en adaptiv autopilot er. Herunder hva som kan forventes av den, samt forklaring av funksjoner som er vanlige på moderne autopiloter. Videre sammenligner oppgaven to adaptive autopiloter ved hjelp av brukermanualer og skipsbesøk på fartøy som benytter disse autopilotene henholdsvis M/S Spitsbergen og M/S Finnmarken. Bakgrunnen for oppgaven var at Furuno hadde etterspurt en bacheloroppgave fra NTNU i Ålesund angående deres adaptive autopilot FAP-2000. Furuno hadde fått tilbakemeldinger fra M/S Spitsbergen hvor det ble hevdet at autopiloten ikke var adaptiv. Furuno ønsket derfor at gruppen skulle klargjøre hva en adaptiv autopilot er, og vurdere ytelsen og funksjonene til FAP-2000 opp mot en sammenlignbar autopilot for å se om det er noen betydelige mangler i Furuno sitt system.Oppgaven består av fem deler: innledning, litteraturstudie knyttet til autopiloter generelt og FAP-2000 og SAM Trackpilot 1100 spesielt, skipsbesøk og seilas med intervju av navigasjonsoffiserene, og drøfting med etterfølgende konklusjon til slutt.Gruppen konkluderer i kapittel fem; hvilke ulike faktorer som må oppfylles for adaptive autopiloter. Gruppen finner at det hersker stor usikkerhet knyttet til begrepet adaptiv autopilot, noe som blir forverret av enkelte produsenters til dels misledende markedsføring.