• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konseptutvikling av styringskomponent til småfly

Rørvik, Sigurd Bjarne; Stokkan, Anders Thingstad; Tan, Alex
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2326911.pdf (11.00Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2613411
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon [2520]
Abstract
Equator Aircraft Norway har laget en prototype av et hybrid amfibiefly. De ønsker å forenkle kontrollsystemet. Dagens løsning med ailerons og flaps skal kombineres til en flaperon-løsning. Oppgaven er å lage et konsept for en mekanisme som muliggjør dette, og samtidig bevarer alle tidligere funksjoner. Det er også lagt til rette for å videre kunne automatisere flaps-funksjonen.

Oppgaven tar for seg utvikling av flere konsepter. Disse blir modellert i SolidWorks. Sammen med bedriften er det utarbeidet en liste med brukerkravspesifikasjoner, og ut fra disse blir det dannet produktkravspesifikasjoner. Konseptene blir vurdert opp mot hverandre på basis av disse spesifikasjonene. Det blir deretter utviklet fire konsept.

Med bakgrunn i produktkravene blir det valgt et konsept som blir tatt med videre. Konseptet blir videre utviklet og DAK-modellen kjøres så i en FE-analyse. Resultatene av disse analysene sammen med håndberegninger er grunnlaget for resultatdelen. Deretter blir resultatene drøftet. Til slutt er det en konklusjon som tar for seg hvordan oppgaven besvarer problemstillingen, i hvilken grad resultatmålene er oppfylt og arbeidet videre.
 
Equator Aircraft Norway has constructed a prototype of a hybrid amphibious light aircraft. Their current prototype's controlsystem is based off of an aileron and flap solution. The purpose of this thesis is to simplify the current generation's aileron and flap solution. EAN's ambitions is to develop a flaperon based solution. This solution combines the functions of the aileron and flap, to control the Angle of Attack, whilst reducing the number of moving surfaces.

This thesis contains development of several concepts. These concepts are designed and analysed in SolidWorks. In cooperation with the company, a list of user requirement specification is developed, and the concepts are compared to eachother. From the comparison, one single concept is chosen to be further developed. The results of these analysises and the hand calculations, lay the foundation of the discussion in this thesis. The thesis will conclude the research problem and discuss in which degree the thesis achieved its goals.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit