Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsen, Tore
dc.contributor.authorØy, Susanne Moen
dc.contributor.authorUttakleiv, Marte By
dc.date.accessioned2019-09-06T14:04:06Z
dc.date.available2019-09-06T14:04:06Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613332
dc.description.abstractKort beskrivelse av master/bacheloroppgaven: Introduksjon: Hjertesvikt er en alvorlig og progredierende sykdom som stadig rammer flere. Undervisning og kostholdsendringer har vist seg å være viktige tiltak for å fremme helse og forebygge forverring av sykdom. Sykepleier har ofte ansvar for undervisning til pasienter med hjertesvikt. For at pasientene skal ha nok kunnskap til å gjennomføre kostholdsendringer vil sykepleiepedagogiske inngrep være viktig. Hensikt: Hensikten med dette litteraturstudiet er å søke kunnskap om sykepleierpedagogiske tiltak ved kostholdsendringer, hos pasienter med hjertesvikt. Metode: Litteraturstudiet ble gjennomført basert på innsamling av tidligere forskning knyttet til aktuell problemstilling. Vi benyttet oss av databaser som Cinahl og Medline for å finne relevant forskning. Resultater: Basert på resultater i inkluderte vitenskapelige artikler, viser det seg at sykepleiepedagogiske tiltak ved kostholdsendringer hos pasientene med hjertesvikt øker egenomsorg, livskvalitet, reduserer sykehusinnleggelser og eksaserbasjoner. Konklusjon: For å hjelpe pasientene til kostholdsendringer er sykepleierens pedagogiske funksjon en viktig del. Dersom pasientene skal ha størst mulig utbytte av undervisningen viser det seg at jevnlig oppfølging, telefonkontakt og veiledning er særlig verdifullt.
dc.description.abstractShort description of the bachelor thesis: Introduction: Heart failure is a serious and progressive disease that continues to affect several people. Education and dietary changes have proven to be important measures to promote health and prevent disease. Nurses is often responsible for educating patients with heart failure. In order to have enough knowledge to carry out dietary changes, the patient should receive educational interventions from nurses. Aim: The aim of this literature study is to search knowledge about educational interventions by nurses when patients with heart failure wishes dietary changes. Method: The literature study was conducted based on the collection of previous research related to the issue. We used databases such as Cinahl and Medline to find relevant research. Results: Based on the results in the included research papers, it turns out that educational approaches by nurses when patients with heart failure wishes dietary changes, increase self-care, quality of life, reduced hospitalization and exacerbations. Conclusion: To help patients to change their diet, the nurse educational function is an important part. If the patients are to receive the greatest possible benefit from the education, it turns out that regular follow-up, telephone follow-up and guidance are particularly valuable.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSykepleiers pedagogiske funksjon ved livsstilsendringer hos pasienter med hjertesvikt.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel