Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGullikstad, Berit
dc.contributor.advisorSætermo, Turid Fånes
dc.contributor.authorPaverani, Veronica
dc.date.accessioned2019-09-06T14:00:18Z
dc.date.available2019-09-06T14:00:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613027
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er integrering av innvandrere og problemstillingen lyder i den forbindelsen som følger: hvordan erfarer butikkmedarbeidere med innvandrerbakgrunn integrering? Jeg har valgt å forske på arbeidstakere med innvandrerbakgrunn for å undersøke deres forestillinger og erfaringer særlig relatert til arbeid og integrering. Hensikten med prosjektet er å øke kunnskapen og forståelsen om innvandring og hva innvandrere anser som viktig i forbindelse med å bli en del av det norske samfunnet. På bakgrunn av dette ønsker jeg å sette fokus på deres arbeidsplass og de erfaringene de har fått gjennom denne, samt deres tanker om akkurat integrering. Jeg har utført syv kvalitative intervjuer med menn og kvinner som jobber i dagligvarebransjen. Alle har innvandrerbakgrunn og er bosatt i to norske storbyer. Kombinasjonen av fenomenologien og hermeneutikken representerer grunnprinsippet i analysekapitlene mine og når det kommer til analysen av det empiriske materialet, har jeg benyttet meg av en tematisk tilnærming, samt diskurspsykologien. Funnene jeg har kommet fram til viser at dagligvarebransjen, forstått som butikkhandel, kan fungere som en inkluderingsarena for informantene mine ved at det ikke stilles store krav til formelle kvalifikasjoner eller omfattende arbeidserfaring og ved at det legges vekt på læring gjennom praktisk arbeid. Informantene mine snakker positivt om deres arbeidsplass og hvordan denne gir dem muligheten til å samhandle og være i kontakt med nordmenn. Det ble tydelig at integrering handler hovedsakelig om innlæring av språk, kultur, og om arbeid. Dette åpner opp for at de har alle mulige sjanser til å lykkes med å bli integrert, selv om flere informanter hevder at de ikke føler seg fullt integrert i det norske samfunnet, noe de begrunner med at de har en annen kulturell bakgrunn. Ettersom de fleste informantene hadde begrenset norskferdigheter da de begynte å jobbe som butikkmedarbeidere legger de i dag stor vekt på hvordan jobben har bidratt til å lære språket bedre. Den lærdommen man er i stand til å få gjennom praktisk arbeid, trekkes frem som avgjørende for mine informanter. I tillegg til dette medfører jobben som butikkmedarbeider også andre grunnleggende ting: en mestringsfølelse som gir bedre selvtillit og verdighet.
dc.description.abstractThe theme of this master thesis is integration of immigrants and the main issue is: how do employees with an immigrant background experience integration? I have chosen to study immigrants and their perceptions and experiences specifically related to work and integration. The purpose is to increase the knowledge and understanding about immigration and what they consider to be important regarding integration into Norwegian society. Based on this I want to fokus on their workplace and the experiences they have achieved through it, and their perceptions related to integration. I have conducted seven qualitative interviews with men and women that work in the grocery sector. All the participants have immigrant bakground and they live in two large Norwegian cities. The combination of phenomenology and hermeneutics represents the theoretical basis for this project. I have used a thematic approach and discursive psycology in the analysis of the empirical data. The findings in my assessment show that the grocery sector can be considered to be an inclusion arena because of the fact that you don´t need formal qualifications or relevant work experience to get a job in this sector. You can learn how to work by practice. Participants in my study emphasized how their workplace have given them the opportunity to interact with Norwegians. It became apparent that integration means for the participants to learn about the language, the culture and work. This gives them a good chance of succeeding to integrate into society, despite the fact that some participants inform that they are not fully integrated because they have an immigrant background. Because of the fact that the majority of the participants had limited language skills when they started to work, they tend to emphasize how their job has given them the opportunity to learn Norwegian. This is crucial for them. Aside from this, their job can provide other benefits that are equally important to them: namely a sense of achievement that gives them more confidence and dignity.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMellom mestring og usikkerhet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel