Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGressetvold, Espen
dc.contributor.authorEngø, Mette-Lise
dc.contributor.authorAndreassen, Tom Petter
dc.date.accessioned2019-09-06T10:57:19Z
dc.date.available2019-09-06T10:57:19Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612929
dc.description.abstractKlynger har økt i både popularitet og omfang som industripolitiske virkemidler da det betraktes som et sentralt verktøy for diversifisering av Norges næringsliv. På bakgrunn av globalisering opplever aktører økt konkurranse som presser dem til å benytte nye læringsmodeller basert på nyttiggjørelse av bedriftsnettverk og relasjoner. Klynger og bedriftsnettverk er forskningsområder som tradisjonelt har vært separert, men det har i senere tid fattet interesse for feltet som ligger mellom disse to områdene. Med dette som utgangspunkt søker denne oppgaven å bidra med litteratur i skjæringspunktet mellom industriell markedsføring og økonomisk geografi med et enkelt-case studie bestående av fire casebedrifter med kjerneaktørstatus i klyngen Arctic Cluster Team. Oppgave søker å belyse følgende problemstilling: Hvordan kan et klyngeinitiativ påvirke utvikling av bedriftsnettverket til kjerneaktører i en klynge? Ettersom problemstillingen krever inngående forståelse av fenomenet, ble casestudie ansett som et hensiktsmessig forskningsopplegg. Teorikapittelet utgjør oppgavens teoretiske rammeverk som bidrar til å belyse problemstillingen og metodens abduktive tilnærming har tillat supplering av teorien underveis. Den empiriske datainnsamlingen har blitt utført ved bruk av kvalitative dybdeintervju med respondenter fra bedrifter som oppfylte kriterier i utvalgsstrategien. Studien resulterer i besvarelse av problemstilling samt teoretiske og praktiske implikasjoner som bidrag til eksisterende litteratur. Funn fra studien viser at klyngeinitiativet påvirker utvikling av kjerneaktørenes bedriftsnettverk positivt. Basert på funn kan klynger bidra til en alliansementalitet med tilhørende samarbeidende holdning som påvirker utviklingen av bedriftsnettverket positivt ved etablering av relasjoner. Som møtearena kan klynger bidra til interaksjonsprosesser som reduserer barrierer relatert til begrenset kunnskap om aktører og deres nettverk som tilslører samarbeidsmuligheter. Klynger synes å ha en katalyserende effekt for påtenkt interaksjon hvor felles målsetninger kan redusere barrierer relatert til etablering av kontakt. Videre påpekes viktigheten av å inkludere samarbeidspartnere og leverandører for etablering og utvikling av relasjoner utover bedriftenes eget nettverk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHvordan kan et klyngeinitiativ påvirke utvikling av bedriftsnettverket til kjerneaktører i en klynge? - Et casestudie av kjerneaktører i klyngeinitiativet ACTnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven er ikke tilgjengelig på grunn av manglende publiseringsavtale.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel