Show simple item record

dc.contributor.advisorSteinsholt, Kjetil
dc.contributor.authorTveit, Kristine
dc.date.accessioned2019-09-06T06:29:55Z
dc.date.available2019-09-06T06:29:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612829
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan lærere formidler ulike verdier, holdninger og forestillinger om kjønn til elever gjennom sin pedagogiske praksis. Formålet med dette er å utvikle en forståelse av hvilken rolle skolen spiller i elevenes kjønnskonstruksjon, samt å belyse hvilken betydning kjønn har innenfor utdanningsinstitusjonene. Kunnskapen som utvikles på bakgrunn av dette kan anvendes i et arbeid med å endre stereotype forestillinger om kjønn og kjønnsroller. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og datamaterialet er innhentet ved hjelp av observasjoner og intervjuer med to lærere på 3. trinn i grunnskolen. Studien viser at lærere kan formidle kjønnede verdier på en rekke måter gjennom sin pedagogiske praksis, og at dette skjer gjennom både bevisste og ubevisste handlinger. Formidlingen skjer blant annet gjennom lærernes valg når det gjelder læremidler, undervisningsinnhold, undervisningsform og organisering av elevene. Formidlingen skjer også gjennom deres væremåte og samhandling med elevene. Funnene indikerer at kjønn er tydelig tilstede i klasseromskonteksten, og at læreres refleksjon og bevissthet rundt det de gjør i sin pedagogiske praksis derfor kan ha stor betydning for elevenes kjønnskonstruksjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKjønnskonstruksjon i skolen - En kvalitativ studie om betydningen av læreres pedagogiske praksis for elevenes konstruksjon av kjønnnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record