Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBarkald, Turid Alexandra
dc.contributor.advisorStrøm, Bjarne
dc.contributor.advisorTrønnes, Haakon Andreas
dc.contributor.authorHaug, Ingrid Dørum
dc.contributor.authorHårstad, Stella Margretardottir
dc.date.accessioned2019-09-05T14:00:44Z
dc.date.available2019-09-05T14:00:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612768
dc.description.abstractHovedfunn i vår analyse: - Det generelle lønnsgapet mellom Danmark og Polen er betydelig. Våre estimater tyder på at en polakk i gjennomsnitt tjener 150 prosent mindre i timen enn det en danske gjør. - I alle modeller fant vi en statistisk signifikant forskjell i avkastning på utdanning i Danmark og Polen. Mens en danske kan forvente seg rundt 4,5 prosent høyere timelønn for hvert ekstra år utdanning, kan en polakk forvente nesten 8 prosent høyere timelønn for samme år. - Det ser ut til at lengre arbeidserfaring, høyere grad av likelønn og mindre forskjell mellom sektorer i Danmark, gjør forskjellene i avkastning på utdanning mindre. - Fulltidsarbeid viser seg å være betraktelig dårligere betalt i Polen enn i Danmark. Samtidig ser det ut til å være en relativt høyere avkastning på utdanning i Polen for fulltidsarbeidende, som delvis kan forklare den underliggende forskjellen i avkastning på utdanning. - Kognitive ferdigheter, alder over 55 og foreldre med høyere utdanning ser ut til å ha lite å si for forskjellen i avkastning på utdanning.
dc.description.abstractMain findings in our analysis: - The underlying wage gap between Denmark and Poland is considerable. Our estimates suggest that a Pole earns on average about 150 percent less per hour than a Dane. - In all models, we found a statistically significant difference in return on education in Denmark and Poland. While a Dane can expect around 4.5 percent higher hourly wage for each extra year of education; a Pole can expect nearly 8 percent higher wage for the same year. - It looks like longer experience, higher degree of equal wages for women and men; and a smaller difference between sectors in Denmark, makes the differences in returns on eduaction less. - Full time work seems to be considerably less paid in Poland than in Denmark. At the same time, it seems to be a relatively higher return on education for full time workers in Poland. This can partly explain the underlying difference in returns on education. - Cognitive skills, age above 55 and parents with tertiary education seems to have no effect on the difference in returns on education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDanmark og Polen: Forskjeller i avkastning av utdanning
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel