dc.description.abstract | Problemstillingen vi ønsket å undersøke var: “hvorfor henviser barnehageansatte flere gutter enn jenter til PP-tjenesten i Lister?”. For å finne svar på dette valgte vi å ha et fokusgruppeintervju i fem kommunale barnehager, med styrere og barnehagelærere som informanter. Dette er en kvalitativ oppgave, og vi har tatt utgangspunkt i en deduktiv tilnærming. Vi presenterer transaksjonsmodellen for å belyse hvor viktig miljøet er for barns utvikling. I avklaring av kjernebegreper har vi vektlagt språk, da nyere forskning på språkutvikling viser kjønnsforskjeller fra 2- årsalder. Hovedfunnene i studien er at barnehageansatte er klar over aktuell forskning på feltet, men det ses ikke tydelig igjen i funnene våre i forhold til deres handlingskompetanse. Funnene våre viser også variasjon i forhold til tiltak. Vi fikk i varierende grad svar på våre påstander. I forhold til ulik behandling av jenter og gutter i barnehagen, var det vanskelig å få pedagogene med i gode drøftinger rundt dette temaet. Et overraskende funn i studien, var at barn som har risikofaktorer knyttet opp mot oppvekst i familier med lav sosioøkonomisk status, ikke møtes med noen systematiske tiltak for å løfte både barnet og foreldrene. Forskning vi presenterer viser at gutter er mer sårbare i forhold til utviklingsforstyrrelser, språk- og atferdsvansker og i forhold til sosioøkonomiske faktorer. | nb_NO |