Show simple item record

dc.contributor.advisorFjellvær, Hilde
dc.contributor.authorBirkeland, Kristine
dc.contributor.authorBjelde, Karita Flemmen
dc.date.accessioned2019-09-03T09:11:47Z
dc.date.available2019-09-03T09:11:47Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612186
dc.description.abstractI dagens digitale tidsalder er hyppige endringer i bedrifters omgivelser å betrakte som en normalsituasjon. Det er derfor nyttig å vite hvordan bedrifter, og da særlig ledere, reagerer på eksterne påtvungede endringer. Litteraturen fokuserer ofte på hvordan ansatte reagerer på endringer initiert av ledelsen og denne studien undersøker derfor temaet fra en ny vinkel, gjennom to forskningsspørsmål: 1: Hvordan forholder ledere i IT-bedrifter seg til en ekstern, påtvunget endring, som GDPR? 2: Ser bedriftene på GDPR som en mulighet eller en begrensning, og hvilke faktorer kan påvirke dette synet? Den kommende personvernforordningen, General Data Protection Regulation (GDPR), er en regulatorisk endring alle virksomheter i EU må tilpasse seg. For å bedre forstå hvordan ledere reagerer på dette og hvilket syn bedriften har på endringen, har vi innhentet empiri gjennom femten semistrukturerte dybdeintervjuer. Funnene fra analysen viser at ledere har ulike reaksjonsmønstre i møtet med endringen, og kan kategoriseres i tre distinkte grupper. Mens noen ledere overveldes og distanserer seg fra endringen, reagerer andre med å benytte dette som et springbrett for å heve organisasjonens kvalitet og konkurranseevne. Videre viser funnene at bedrifter har ulik oppfatning av GDPR som en mulighet eller begrensning. En rekke faktorer ble funnet å påvirke dette synet. Disse faktorene er mengden persondata bedriftene behandler, deres oppfattelse av relevans, kundenes interesse for GDPR og grad av samsvar med dagens personopplysningslov. Bedriftenes finansielle kapasitet viste seg å bare være en delvis påvirkende faktor, da noen bedrifter med lignende finansiell kapasitet, hadde vidt forskjellige syn på GDPR som en mulighet eller begrensning. Funnene indikerer at dette er et komplekst område som bør vies større oppmerksomhet innenfor endringslitteraturen.nb_NO
dc.description.abstract- In today’s digital age frequent changes in business environments are considered normal. Thus, it is useful to know how companies, and especially managers, react to externally forced changes. Previous literature have focused on how employees react to changes initiated by management, therefore this study examines the subject from a new angle, by assessing two research questions: 1: How do executives in IT businesses relate to an externally, imposed change, like GDPR? 2: Do companies view GDPR as an opportunity or a limitation, and what factors affect this view ? The forthcoming privacy regulation, the General Data Protection Regulation (GDPR), is a regulatory change that all EU business must adapt to. In order to better understand how management respond to this, and what the company’s attitude is, we have collected empirical evidence from fifteen semi-structured in-debt interviews. The findings from the analysis show that managers have different reaction patterns when faced with the change, and that they can be separated into three distinct groups. While some executives overwhelm and distance themselves from the change, other respond by using it as a way of increasing organizational quality and competitiveness. Furthermore, the findings show that companies have different perceptions as to whether GDPR is an opportunity or limitation. A number of factors were found to affect this view. These factors are: the amount of personal data the company treats, their perception of relevance, their customers interest in GDPR, and their degree of compliance with the current Personal Data Protection Act. The companies’ financial capacity proved to be only a partially influencing factor, as some of the companies with similar financial capacity had widely different views of GDPR as an opportunity or limitation. The findings indicate that this is a complex topic that should be given greater attention in the change literature.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleÅ forholde seg til ekstern, påtvunget endring - GDPR - til glede og besværnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record