dc.contributor.author | Mosvold, Reidar | |
dc.contributor.author | Fauskanger, Janne | |
dc.contributor.author | Wæge, Kjersti | |
dc.date.accessioned | 2019-09-03T06:46:58Z | |
dc.date.available | 2019-09-03T06:46:58Z | |
dc.date.created | 2018-10-01T15:07:49Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | UNIPED. 2018, 41 (4), 401-411. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2612117 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen undersøker endringer i tilnærmingen til matematikkfaget i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningene fra 2010 til 2017. Mens retningslinjene fra 2010 hadde fokus på at grunnskolelærerstudentene skulle utvikle undervisningskunnskap i matematikk, ser det i retningslinjene for de nye femårige grunnskolelærerutdanningene ut til å være et sterkere fokus på at grunnskolelærerstudentene skal få opplæring i å utføre noen sentrale deler av matematikklærerarbeidet. En slik dreining fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser i matematikklærerarbeidet gjenspeiler en tilsvarende dreining av fokuset i den internasjonale forskningen på lærerutdanning. I denne artikkelen analyserer vi læreplantekstene og endringene i disse, før vi diskuterer mulige implikasjoner for grunnskolelærerutdanningen med utgangspunkt i eksempler fra et pågående forskningsprosjekt. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser – endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 401-411 | nb_NO |
dc.source.volume | 41 | nb_NO |
dc.source.journal | UNIPED | nb_NO |
dc.source.issue | 4 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1893-8981-2018-04-03 | |
dc.identifier.cristin | 1616854 | |
dc.relation.project | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet: IN-10987 | nb_NO |
dc.description.localcode | This article is downloaded from www.idunn.no. © 2018 Author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,30 | |
cristin.unitname | Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |