Show simple item record

dc.contributor.authorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorFauskanger, Janne
dc.contributor.authorWæge, Kjersti
dc.date.accessioned2019-09-03T06:46:58Z
dc.date.available2019-09-03T06:46:58Z
dc.date.created2018-10-01T15:07:49Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationUNIPED. 2018, 41 (4), 401-411.nb_NO
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612117
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker endringer i tilnærmingen til matematikkfaget i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningene fra 2010 til 2017. Mens retningslinjene fra 2010 hadde fokus på at grunnskolelærerstudentene skulle utvikle undervisningskunnskap i matematikk, ser det i retningslinjene for de nye femårige grunnskolelærerutdanningene ut til å være et sterkere fokus på at grunnskolelærerstudentene skal få opplæring i å utføre noen sentrale deler av matematikklærerarbeidet. En slik dreining fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser i matematikklærerarbeidet gjenspeiler en tilsvarende dreining av fokuset i den internasjonale forskningen på lærerutdanning. I denne artikkelen analyserer vi læreplantekstene og endringene i disse, før vi diskuterer mulige implikasjoner for grunnskolelærerutdanningen med utgangspunkt i eksempler fra et pågående forskningsprosjekt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleFra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser – endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfagnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber401-411nb_NO
dc.source.volume41nb_NO
dc.source.journalUNIPEDnb_NO
dc.source.issue4nb_NO
dc.identifier.doi10.18261/issn.1893-8981-2018-04-03
dc.identifier.cristin1616854
dc.relation.projectNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet: IN-10987nb_NO
dc.description.localcodeThis article is downloaded from www.idunn.no. © 2018 Author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/).nb_NO
cristin.unitcode194,67,80,30
cristin.unitnameNasjonalt senter for matematikk i opplæringen
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal