Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAlaliyat, Saleh Abdel-Afou
dc.contributor.authorGundersen, Sebastian Søviknes
dc.date.accessioned2019-08-25T14:09:00Z
dc.date.available2019-08-25T14:09:00Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610893
dc.description.abstractI dette prosjektet utviklet vi et rammeverk for grafikk- og nettverksapplikasjoner i C++. Rammeverket ble utviklet med kryssplattformstøtte i tankene. Det betyr at plattformspesifikke APIer ble innkapslet. Noen av funksjonene til rammeverket inkluderer blant annet nettverk, lyd, 2D- og 3D-grafikk, skjelettanimering, tekstgjengivelse. Videre ble rammeverket tatt i bruk for å utvikle et flerspiller 3D-nettspill. Et spill krever innhold, så vi utviklet også flere verktøyer for å hjelpe med dette. Vi utviklet redigeringsverktøy for spillverdenen, spillskriptene, objektene, og mer. Verktøyene lar deg blant annet forandre høydekart og tekstur for terrenget, definere og plassere objekter, redigere skripter for dialoger og hendelser i spillet. Den grunnleggende spillkoden, slik som kode for grafisk gjengivelse og skripter, ble satt i et eget bibliotek. Klienten, serveren, og verktøyene bruker denne felleskoden, og ble bygd på toppen av den.
dc.description.abstractWe made a framework for graphical and networked applications in C++. The framework was developed with cross-platform support in mind, which means platform specific APIs were encapsulated. As for its features, it supports networking, audio, 2D and 3D graphics, skeletal animation, text rendering, and more. Further, the framework was put to use in developing an online 3D multiplayer game. The game required content, and for that we developed some tools. We made a world editor, script editor, object editor, among others. The tools allow for editing the terrain's height map and textures, defining and placing objects, editing the scripts for dialogues and game events. The core game code, such as renderers and scripts, were put in a separate library. The client, server, and tools use the common code, and were built on top of it.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleA framework for graphical and networked applications, an online 3D game, and tools
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel