• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for IKT og realfag
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for IKT og realfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A framework for graphical and networked applications, an online 3D game, and tools

Gundersen, Sebastian Søviknes
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2331456.pdf (5.205Mb)
no.ntnu:inspera:2331456.zip (41.98Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2610893
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for IKT og realfag [349]
Abstract
I dette prosjektet utviklet vi et rammeverk for grafikk- og nettverksapplikasjoner i C++. Rammeverket ble utviklet med kryssplattformstøtte i tankene. Det betyr at plattformspesifikke APIer ble innkapslet.

Noen av funksjonene til rammeverket inkluderer blant annet nettverk, lyd, 2D- og 3D-grafikk, skjelettanimering, tekstgjengivelse.

Videre ble rammeverket tatt i bruk for å utvikle et flerspiller 3D-nettspill. Et spill krever innhold, så vi utviklet også flere verktøyer for å hjelpe med dette. Vi utviklet redigeringsverktøy for spillverdenen, spillskriptene, objektene, og mer. Verktøyene lar deg blant annet forandre høydekart og tekstur for terrenget, definere og plassere objekter, redigere skripter for dialoger og hendelser i spillet.

Den grunnleggende spillkoden, slik som kode for grafisk gjengivelse og skripter, ble satt i et eget bibliotek.

Klienten, serveren, og verktøyene bruker denne felleskoden, og ble bygd på toppen av den.
 
We made a framework for graphical and networked applications in C++. The framework was developed with cross-platform support in mind, which means platform specific APIs were encapsulated. As for its features, it supports networking, audio, 2D and 3D graphics, skeletal animation, text rendering, and more.

Further, the framework was put to use in developing an online 3D multiplayer game. The game required content, and for that we developed some tools. We made a world editor, script editor, object editor, among others. The tools allow for editing the terrain's height map and textures, defining and placing objects, editing the scripts for dialogues and game events.

The core game code, such as renderers and scripts, were put in a separate library. The client, server, and tools use the common code, and were built on top of it.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit