Den magiske møteplassen, et rom av opplevelser
Master thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for geografi [1018]
Abstract
Kinobransjen i Norge var det første landet i verden som ble heldigitalisert, altså gikk fra etanalogt visningsformat til heldigitalt format. Med andre ord har kinobransjen gått gjennom enradikal omstillingsprosess, som har åpner nye muligheter for bruk av kinorommet til å vise nyttinnhold til sitt publikum. Nytt innhold assosieres gjerne med begrepet Event-Kino. Et begrepsom byr både på arrangementer opp mot en film, eller visninger av opera, ballet, teater,musikaler og konserter i form av alternativt innhold. Det eksisterer altså flere mulige forståelserav konseptet. Min problemstilling tar utgangspunkt i forståelsen og erfaringene mineinformanter har rundt bruk. Jeg vil undersøke hvilke vilkår kinobransjen kan benytte seg av fortilnærming og bruk. Ved tilnærming, ønsker jeg å avklare hvilke barrierer som i dag eksister,og hvilke drivkrefter som eksisterer hos kinoene som i dag benytter Event-Kino.
Studien har påpekt betydningen av kjennskap til Event-Kino som synes å ha en flertydeligforståelse i mitt utvalg både for kunder og kinobransjen. Når kinoen liten kunnskap på feltet,vil også dette gå ut over et mulig tilbud til deres kunder. Event-Kino som konsept må være eninteresse hos kinoen, der dem som ser nytten av å ha et tilbud, er kinoer som har indredrivkrefter, og troen på at det nye over tid vil gi resultater, er den kinoene som ut fra kjennskapkan få suksess. Kinoens evne til å se nye muligheter og den kunnskapen som ligger i mulighetener derfor en egenskap denne studien påpeker viktigheten av for å utvikle tjenester som girkunden en verdi som ingen konkurrenter kan matche.
Bruken og tilnærmingen til Event-Kino er fortsatt knyttet til liten kjennskap til teknologien. Detmå i større grad rettes fokus på å øke kunnskapen hos kinoen, og på den måten klargjøre hvilkekonkurransemessige fordeler konseptet kan gi ovenfor kinoer som velger å benytte det. Denneanalysen viser at kinoene virker positive til bruken, men at det er behov for mer synliggjøringog fokus fra aktørene for å øke forståelsen, og kjennskapen mot kinoen og deres kunder. Norway's cinema industry was the first country in the world to be fully digitized. The industrywent from an analog display to a full-digit industry. In other words, the cinema industry hasgone through a radical change process, which has opened new possibilities for the use of thecinema to show new content to its audience. New content is often associated with the termEvent-Kino. A concept that offers films as well as events, or views of opera, ballet, theater,musicals and concerts in the form of alternative content. There are several possibleunderstandings of the concept and its use. My study is based on the understanding andexperience my informants have around use. I want to investigate what terms the cinema industrycan take advantage of for approach and use. By approach, I meant to clarify which barriers anddriving forces that excist in the Event Kino cinemas today.
The study has pointed out the significance of the cinema regarding knowledge and use of EventCinema, which seems to have a multidimensional understanding in my selection for bothcustomers and the cinema industry. When the cinema has little knowledge in the field, this willalso affect a possible offer to their customers. Event-Cinema as a concept must be of interest inthe cinema owner. They must see the benefits of having an offer, as well as inner driving forces,and the belief that the new over time will give results. The cinema's ability to see newopportunities and use the knowledge contained in this opportunity, is a feature that the studypoints out the importance of developing services that give the customer a value that nocompetitor can match.
The use and approach of Event Kino is still linked to little knowledge among the cinemas. Theremust be a greater focus on increasing the knowledge of the cinema, and in this way clarifyingwhich competitive advantages the concept can give to cinemas that choose to use it. Thisanalysis shows that the cinemas seem positive to their use, but that there is a need for morevisibility and focus from the actors in order to increase understanding and knowledge of thecinema and their customers