Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBondeli, Julia V.
dc.contributor.authorLussand, Malene L.
dc.contributor.authorVåtmyr, Ida-Lovise
dc.contributor.authorOlsen, Victoria D.
dc.date.accessioned2019-08-25T14:05:53Z
dc.date.available2019-08-25T14:05:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610787
dc.description.abstractFormålet med denne bacheloroppgaven er å finne ut hvilke strategiske motiver som ligger til grunn/ er avgjørende for at en familiebedrift velger å utføre en emisjon. Det kan tenkes at terskelen for å ta inn eksterne investorer i en familiebedrift er mye høyere enn i profesjonelt styrte bedrifter eid av investorer. For finne ut dette har vi samlet inn informasjon gjennom intervju basert på vårt teoretiske rammeverk. Bedriftens egen historie og synspunkter angående emisjonen kommer frem gjennom en kvalitativ datainnsamling. Gjennom dybdeintervju med daglig leder, innkjøpsansvarlig og eksportansvarlig kom vi tett på bedriften. Analysen viste at Hjelle har hatt en rekke utfordringer opp gjennom årene. De har slitt økonomisk, vært preget av flere interne familiekonflikter og manglende engasjement og kompetanse. I tillegg er en tungvint og dyr produksjon en stor utfordring for bedriften. Monopolsituasjonen til leverandørene er også et stort problem for Hjelle, da det gjør det vanskelig å sammenligne og forhandle på pris. Alle disse utfordringene gjorde at Hjelle havnet i en posisjon der noe måtte gjøres raskt, rett og slett for å overleve. Vi kom frem til de tre k-ene som strategiske motiv for avgjørelsen om emisjon. • Konflikt • Kompetanse • Kapital
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEmisjon i familiebedrift
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel